Valkoinen Puu kehittää vastuullisuuttaan

Geoparkin jäsenyritys Valkoinen Puu halusi tehdä yrityksen ympäristötyötä uskottavasti näkyvämmäksi ja ryhtyi rakentamaan ympäristöjärjestelmää.

 

Geoparkin jäsenyritys Valkoinen Puu halusi tehdä yrityksen ympäristötyötä uskottavasti näkyvämmäksi ja ryhtyi rakentamaan ympäristöjärjestelmää. Taustalla olivat yrityksen arvot, toiminnan kehittäminen ja kilpailussa pärjääminen. Näkyvästi vastuullinen toiminta ei enää ole lisäarvo, vaan se on välttämättömyys.

 

Valkoisen Puun ympäristöjärjestelmäksi valikoitui Ekokompassi, joka toimialariippumattomana järjestelmänä soveltui yrityksen moniin toimintoihin, kahviloihin, leipomoon ja ruokatehtaaseen. – Ympäristöohjelmasta saadaan ryhtiä yrityksen arvojen mukaiseen kasvuun. Sitä kautta saadaan myös lisää ideoita, perustelee markkinointipäällikkö Sirkku Ylikoski, joka vetää Valkoisen Puun ympäristöjärjestelmän kehittämistä.

– Ekokompassi yllätti konkreettisuudellaan, ja työ osoittautui luultua helpommaksi, Ylikoski toteaa ilahtuneena. – Saimme itse valita kehitettävät kokonaisuudet omien tavoitteidemme ja arvojemme pohjalta. Valkoisen Puun kehitettävien asioiden listalta löytyvät mm. jätteet ja lajittelu, energia, vastuulliset hankinnat, viestintä ja vaikuttaminen sekä luonnon monimuotoisuus. – Valitsimme sellaiset asiat, joihin voimme vaikuttaa ja joita haluamme kehittää. Vuokratiloissa emme esimerkiksi voi vaikuttaa, millaista sähköä kulutamme, mutta voimme käyttää vähemmän sähköä kuluttavia laitteita. Taloudellisuus ja ympäristönäkökohdat kulkevat käsi kädessä.

Hävikin vähentämiseen löytyy monenlaisia keinoja ruokalistan suunnittelusta lähtien. Luonnon monimuotoisuutta voidaan edistää mm. valitsemalla laiduntavan karjan lihaa. Hankinnoissa suositaan ympäristömerkittyjä tuotteita, lähituotteita ja luomua. – Työssä edetään tuoteryhmä kerrallaan, aluksi voidaan tarkastella vaikkapa vain maitotuotteita.

 

– Tavoitteet ja toimenpiteet ovat konkreettisia, niitä on helppo käydä henkilöstön kanssa läpi. Käsittelemme osion kerrallaan, koulutamme henkilöstöä ja jaamme asiakkaille tietoa, listaa Ylikoski. Järjestelmää on kolme vuotta aikaa toteuttaa. Se ei ole kuitenkaan koskaan valmis, vaan kyse on jatkuvan kehittämisen ohjelmasta. – Asetamme välitavoitteita ja kolmen vuoden jälkeen taas uusia tavoitteita. Tällä toimialalla ei kaikkea voi saadakaan täysin vastuulliseksi, sillä taistelemme ankarien hintarealiteettien kanssa. Tavoittelemme kuitenkin sitä, että mahdollisimman iso osa tuotteista on lähituotteita ja luomua.

Järjestelmä selkiyttää toimintaa monella tavalla, ja kun on kerran rakentanut sen, säästyy myös aikaa jatkossa. – Hankinnat on yhdenmukaistettu ja kilpailutettu ja on löydetty hyviä uusia tuotteita, joita henkilöstön on helppo tilata. Jätehuoltosuunnitelma oli aiemmin vähän levällään, mutta nyt se on selkeä – aikaa ja energiaa säästyy.

 

Miksi ympäristöjärjestelmätyöhön tulisi ryhtyä? – Jos haluaa pysyä kilpailussa mukana, vastaa Ylikoski. Hän tutki yrityksen kohderyhmiä ja tunnisti tiedostavat asiakkaat. – Vastuullisuutta ja luomua kysytään. Vastuullisuus pitää todentaa konkreettisesti. Työ vaatii viitseliäisyyttä, mutta on innostavaa ja hyödyllistä. Se on yritykselle mahdollisuus kehittää omaa toimintaa ja samalla kiistattomasti todistaa ymmärrettävällä tavalla, että se on vastuullisuustyössä mukana. Vastuullisuus on myös osa työnantajamielikuvaa. Nykyajan nuoret haluavat olla mukana vastuullisessa liiketoiminnassa. Ajattelemme sitä panostuksena sekä kehittämiseen että markkinointiin. On meistä itsestämme kiinni, miten paljon sitä osaamme viestinnässä hyödyntää.

– Jos Suomi haluaa panostaa kestävän matkailuun, kannattaa olla ensimmäisten mukana matkassa, Ylikoski kannustaa. – Luontomatkailussa ei ole varaa jättäytyä ulkopuolelle.

 

Kuvat: Valkoinen Puu