Skip to content

Pituus 4,2 km
Arvioitu kesto 1h 30min
Keskivaativa

Alkkianvuorella patikoit vaihtelevassa ja jyrkkäpiirteisessä pirkanmaalaisessa metsäluonnossa. Alkkianvuori kohoaa Suomenselän karun vedenjakajaseudun keskellä 201 metrin korkeuteen meren pinnasta. Erikoisuutena ovat jääkauden jälkeisistä meri- ja järvivaiheista kertovat rantakivikot ja kalliot, Raatosulkonnevan rinnesuo, kausikosteikot ja erikoinen mukuramänty. Kirkkaalla säällä pohjoisen puolen kalliolta avautuu upea näköala ympäristöön.

Alkkianvuoren luontopolku kulkee paikoin vaativassa maastossa. Reitin lähtöpisteessä on kota ja käymälä. Reitin luontopolkutauluissa on lisäsisältöinä QR-koodilla toimiva ääniopastus.

Reitti on opastettu viitoin ja polkumerkein maastoon. Opastusta täydentää Outdooractivesta löytyvä GPX-reittijälki.

Lisätietoja reitistä

169 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa pääopastaulun vierestä noin 100 m mittaisella siirtymällä Alkkianvuoren kalliomaiden juurella olevaan polunristeykseen. Polku jatkuu risteyksestä oikealle. Reitti kulkee aluksi vaihtelevia kalliomaita pitkin, ja nousee sitten asteittain yllemmäs rinteeseen. Polun varressa on tällä 250 m osuudella useita rantakivikoita, jotka ylitetään pitkospuita pitkin. Ylärinteessä polku kulkee 150 m suhteellisen helppokulkuisessa kangasmaastossa ja lähtee sitten laskeutumaan kohti Raatosulkonnevaa.

Raatosulkonnevalla reitti on pitkostettu noin 600 m matkalta. Noin 100 m pitkosten alun jälkeen on polun risteys, oikealle kääntyessä mahdollisuus palata Alkkianvuorentien varteen ja palata lähtöpaikkaan sitä pitkin. Raatosulkonnevan jälkeen polku nousee vaihtelevia kangasmaita pitkin Alkkianvuoren lakialueelle. Noin 500 m jälkeen saavutaan ensimmäisen kausikosteikon laitaan. Kosteikkoon kertyy vettä keväällä, ja kesän aikana allas kuivuu. Alle 100 m kausikosteikon jälkeen saavutaan Mukuramännyn luo. Erikoisen muhkurarunkoinen kelomänty on rauhoitettu luonnonähtävyys.

Mukuramännyltä noin 500 m eteenpäin saavutaan toiselle kausikosteikolle, joka levittäytyy polun vasemmalla puolen. Polku seurailee muinaista jääkauden jälkeistä rantaviivaa, joka nykyään näyttäytyy etupäässä erona metsäkasvillisuudessa. Polku laskeutuu korkeimmalta rannalta alarinteeseen, ja saapuu risteykseen. Oikealle yhteys Alkkianvuoren eteläiselle pysäköintialueelle.

Polu jatkuu risteyksestä vasemmalle ja nousee taas korkeimman rantaviivan tasoon ja jatkaa siitä kuusimetsän sekaan. Noin 600 m kuusimetsäosuuden jälkeen polku saapuu Alkkianvuoren huipulle, jossa on vanhan kolmiomittaustornin rauniot. Huipulta polku laskeutuu alemmas pohjoisrinteen avarille kallioille, joista avautuu näkymiä ympäröivään metsämaisemaan. Noin 200 m huipulta on risteys, josta reitti jatkuu vasemmalle. Seuraa noin 700 m mittainen osuus, jolla on useita vaativia kohtia. Kivikkoisen rinteen alle saapuessaan saavutaan polunristeykseen, josta käännytään oikealle. Noin 100 m jälkeen reitti palaa lähtöpisteeseen.