Skip to content

Pituus 178,2 km
Arvioitu kesto 12h 10min
Keskivaativa

180 km mittainen pyöräretkeilyreitti, joka kulkee lakeuksia ja jokilaaksoja seuraten vedenjakajaseudun soille ja vuorille. Kauhajoen linja-autoasemalta alkava rengasreitti yhdistää alueen palvelut ja nähtävyydet sekä kuljettaa Etelä-Pohjanmaan eteläosan hienoimpien geologisten nähtävyyksien ääreen.

Reitin varrella on kaksi kansallispuistoa: Lauhanvuori ja Kauhaneva-Pohjankangas. Lauhanvuoren kansallispuiston halki kulkeva tieosuus kohoaa Geopark-alueen korkeimmalle kohdalle ja on avoinna läpi vuoden. Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistoon on pääsy Nummikankaalta ja Salomaalta käsin. Kauhanevan läpi kulkeva keskiaikaisen Kyrönkankaantien osuus on kuljettavissa vain polkupyörällä tai jalan ja tarjoaa vaihtoehtoisen kulkureitin kesäaikana.  Reitin muita Geopark-kohteita ovat Hyypänjokilaakso, Susiluola ja Iso-Kakkori. Reitti kulkee Kauhajoen, Karvian, Isojoen ja Karijoen taajamien kautta.

Reitin suositeltu kulkusuunta on myötäpäivään. Reitti on rengasreitti ja se kulkee pääasiassa kestopäällystettyjä ja hyväpintaisia sorateitä pitkin. Reitti on opastettu digitaalisesti Outdooractivesta löytyvän GPX-jäljen avulla.

Lisätietoja reitistä

31 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Pysäköintialueelta suunnataan kohti sen itäpuolella Topeekalla olevaa kiertoliittymää ja yliteetään Topeeka suojatietä pitkin, käännytään vasemmalle, ajetaan kevyen liikenteen väylää ja kiertoliittymän kohdalla käännytään oikealle. Jatketaan Kauhajoen ylittävälle kevyen liikenteen sillalle ja ylitetään joki.

Jatketaan puistotietä pitkin ja noin 100 m päässä jatketaan risteyksestä suoraan. Noin 100 m päässä saavutaan T-risteykseen. Käännytään oikealle ja heti perään uudelleen oikealle Sussoonkujalle. Jatketaan sitä noin 400 m ja liitytään sitten Hyypäntielle ja jatketaan sitä noin 700 m kohti etelää, käännytään vasemmalle kevyen liikenteen väylälle, jatketaan sitä noin 400 m ja käännytään sitten oikealle. Ylitetään tienristeys ja jatketaan suoraan kevyen liikenteen väylää noin 4 km.

44-tien kääntyessä kohti Kankaanpäätä käännytään oikealle ja seurataan tietä 200 m. Käännytään sitten vasemmalle Jokimäentielle, kohti Hautalankylää. Tien risteyksessä vasemmalla puolen tietä maanmerkkinä Hämes-Havunen. Jatketaan Jokimäentietä 13 kilometriä Hautalankylään. 10 km kohdalla mahdollisuus poiketa oikealle Hyypänjokilaakson näkötornille, etäisyys Jokimäentieltä n. 700 m Pantintietä pitkin.

Hautalankylässä tien nimi vaihtuu Hautalankyläntieksi, jatketaan tietä eteenpäin n. 1,3 km ja käänytään sitten vasemmalle kohti Nummijärveä. Jatketaan noin 6 km Kivijärventietä, ja käännytään sitten Nummilahdentien risteyksestä vasemmalle. Jatketaan Nummilahdentietä noin 6 km, ja käännytään sitten oikealle Nummijärventielle. Jatketaan sitä noin 6 km. Reitti kulkee Nummijärven kylän läpi. Kylän jälkeen tien nimi vaihtuu Karviantieksi, jatketaan sitä pitkin seuraavat 10 km. Vatkan varrella 1,2 km kohdalla tien oikealla puolen nähtävyytenä Lapinkaivo ja Lapinharju sekä nälkävuosien muistomerkki.

1,7 km kohdalla oikealle lähtee Kauhanevantie, joka on osa keskiaikasta Kyrönkankaantietä. Kauhanevantie ja Karvian puolella kulkeva Kyrönkankaantie on vaihtoehtoinen reitti Karvian suuntaan Elliharjun kautta. Reitin Kauhanevan ylittävä osuus on ajettavissa vain polkupyörällä ja reitti on ajettavissa kokonaisuudessaan vain sulan maan aikaan.

Karvian kunnan rajalla tien nimi vaihtuu Ämmäläntieksi, jatketaan sitä 9 km. Saavutaan T-risteykseen, siirrytään kevyen liikenteen väylälle, ylitetään Sarvelantie ja jatketaan kevyen liikenteen väylää oikealle, kohti Karvian kirkonkylää. Noin 3 km jälkeen tien vasemmalla puolen on Karvian kirkko.

Reitti jatkuu Karviasta kohti Kanttia, kevyen liikenteen väylää pitkin. Kantissa reitti siirtyy 1 km matkalle Karviantien varteen, mutta sitten siirtyy takaisin kevyen liikenteen väylälle. Kevyen liikenteen väylä päättyy Kauraharjuntielle. Käännytään oikealle ja seurataan Kauraharjuntietä 200 m. Käännytään Kantin aittojen jälkeen oikealle, saavutaan Karvianjoen ylittävälle sillalle ja jatketaan eteenpäin. Noin 400 m joen jälkeen jatketaan risteyksestä  Skanssitietä vasemmalle. Jatketaan noin 4,5 km, kunnes kunnanrajalla tien nimi vaihtuu Aunesluomantieksi. Jatketaan sitä noin 8,5 km.

Jyllinkoskella neljän tien risteyksestä käännytään oikealle Jyllinkosken kylätielle ja jatketaan sitä 3 km. Saavutaan 44-tien risteykseen, käännytään oikealle ja jatketaan 44-tietä kohti Kauhajokea noin 6 km. Käännytään sitten Muurahaisen kylässä opasteiden mukaisesti kohti Lauhanvuoren kansallispuistoa ja jatketaan Lauhanvuorentietä 17 km Isojoelle.

Lauhanvuoren ylittävä tie nousee noin 230 m merenpinnasta, ja on alueen korkein maastonkohta. Huipulle on Muurahaisesta noin 5 km. Huipulta n. 1,5 Isojoelle päin tien vasemmalla puolen on opasteet Spitaalijärvelle, joka on kansallispuiston suosituimpia nähtävyyksiä. Noin 1,7 km eteenäin tien oikelle puolen erkanee tieyhteys Lauhanvuoren metsäpeura-aitaukselle. Noin 1,9 km eteenäpäin tien vasemmalle puolen opasteet Kivijadalle. Noin 500 m eteenpäin tien vasemmalle puolen opasteet Aumakivelle. Noin 1, 7 km eteenäpäin tien oikella puolen Lauhansarven luontomatkailukeskus. Noin 1,4 km eteenpäin oikelle opasteet Kangasjärven leirintäalueelle.

Isojoelle saavuttaessa käännytään oikealle ja jatketaan kevyen liikenteen väylää Isojoen kirkonkylälle, noin 1,3 km kuluttua kirkko tien vasemmalla puolen. Reitti jatkuu eteenpäin kevyen liikenteen väylää pitkin noin 2 km, kunnes siirtyy Kauhajoentien risteyksen ylitettyään Kristiinantien varteen. Jatketaan reittiä 14,5 km kunnanrajalle, jossa tien nimi vaihtuu Isojoentieksi. Jatketaan sitä 2 km ja käännytään oikealle kohti Karijokea.

Jatketaan Alakyläntietä, noin 1 km päässä saavutaan Isojoen ylittävälle sillalle. Sillalta jatketaan 8 km kohti Karijokea, käännytään sitten vasemmalle Riitaluhdantielle ja jatketaan 1,3 km. Käännytään vasemmalle Dagsmarkintielle ja jatketaan noin 1,5 Karijoen keskustaan. Keskustaan saavuttaessa risteyksestä vasemmalle yhteys Susiluolalle. Reitti jatkuu oikealle tien vasemmassa laidassa olevaa kevyen liikenteen väylää pitkin. Noin 400 m päässä tien oikealla puolen Susiluolan opastuskeskus.

Susiluolan opastuskeskukselta reitti jatkuu Kauhajoentietä eteenpäin. Kevyen liikenteen väylä loppuu risteykseen noin 300 m kuluttua. Risteyksestä vasemmalle yhteys Karijoen kirkolle. Reitti jatkuu suoraan Kauhajoentien vartta noin 10 km. Tällä osuudella noin 3,3 km kohdalla vasemmalle yhteys Iso-Kakkorille.

Reitin saapuessa kunnanrajalle tien nimi vaihtuu Karijoentieksi. Jatketaan sitä noin 4,3 km, käännytään sitten vasemmalle Keturinkyläntielle. Jatketaan sitä noin 6,8 km. Päntäneen kylän keskustassa tien nimi vaihtuu Päntäneen paikallistieksi. Jatketaan sitä noin 1,7 km, käännytään sitten oikealle ja noin 100 m kuluttua vasemmalle Päntäneentielle. Jatketaan sitä noin 5 km, reitti siirtyy tien vasemmalla puolen kulkevalle kevyen liikenteen väylälle.

Tällä osuudella n. 2,6 km jälkeen tien oikealla puolen Parjakannevan 1808 taistelun muistomerkki. Kevyen liikenteen alkukohdassa on tien vasemmalla puolen Samelinlakson taistelun muistomerkki.

Reitti jatkuu kevyen liikenteen väylää noin 3 km. Saavutaan risteykseen, ylitetään Teknologiapuistontie, käännytään oikealle, ylitetään Topeeka, käännytään vasemmalle ja seurataan kevyen liikenteen väylää noin 200 m ja seurataan oikenpuoleista haaraa Kauhajoen kirkon luo. Jatketaan Kirkolta Topeekan vartta noin 100 m, oikealla Kauhajoen kotiseututalo. Jatketaan noin 350 m, jolloin tien vasemmalla puolen on Kauhajoen linja-autoaseman pysäköintialue. Ylitetään Topeeka ennen kiertoliittymää ja ollaan reitin päätepisteessä.

Joukkoliikenne

Linja-autoyhteys Kauhajoelle mm. Seinäjoelta ja Porista. Polkupyörän kuljetus varattava etukäteen Matkahuollosta.

Ajo-ohjeet

Pohjoisesta Seinäjoelta 67-tietä Kauhajoen Aronkylään, käännytään 44-tielle, jatketaan 2,8 km, käännytään oikealle Lellavantielle, jatketaan 1,1 km, käännytään vasemmalle Topeekalle ja jatketaan 850 m, jolloin määränpää oikealla.

Etelästä Porin suunnasta 8-tietä pohjoiseen, n. 55 km Porista pohjoiseen käännytään oikealle kohti Kauhajokea. Jatketaan Isojoelle ja opasteiden mukaan edelleen Kauhajoelle. Keskustassa Kirkon kohdalla käännytään oikealle ja jatketaan Topeekaa. N. 500 m kuluttua määränpää vasemmalla.

Etelästä Tampereen suunnasta 3-tietä Parkanoon, josta keskustan pohjoispuolelta opasteiden mukaan Karviaan. Karviasta jatketaan kirkonkylän läpi Kauhajoelle opasteiden mukaan, Karijoki-liittymästä yhdystielle 663, jatketaan 1,3 km ja käännytään oikealle kohti Keskustaa. Noin 400 m. kuluttua käännytään kirkon kohdalla risteyksestä oikealle ja seurataan Topeekaa noin 500 m, kunnes määränpää vasemmalla.