Skip to content

Pituus 140,4 km
Arvioitu kesto 9h 45min
Keskivaativa

137 km mittainen pyöräretkeilyreitti Luoteis-Pirkanmaan ja Pohjois-Satakunnan hiljaisilla kyläteillä, erämaisilla metsätaipaleilla ja järvimaisemissa. Parkanon rautatieasemalta alkava rengasreitti yhdistää alueen palvelut ja nähtävyydet sekä tutustuttaa kävijän alueen kiehtovaan luontoon ja mielenkiintoiseen historiaan.

Parkanon, Karvian ja Kihniön taajamien lisäksi reitin varrelta löytyvät Geopark-kohteista Kaidatvedet, Alkkianvuori ja Neva-Lyly. Reitiltä on yhteys myös Aitonevan turvemuseoon, Käskyvuorelle, Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistoon sekä Hämeenkankaalle.

Reitin suositeltu kulkusuunta on myötäpäivään. Reitti seurailee pääasiassa kestopäällystettyjä teitä ja hyväpintaisia sorateitä. Reitti on opastettu digitaalisesti Outdooractivesta löytyvän GPX-jäljen avulla.

Lisätietoja reitistä

85 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Parkanon rautatieasemalta käännytään vasemmalle ja ajetaan Uudenasemantietä opasteiden mukaan kohti Parkanon keskustaa. Noin 3 km päässä käännytään vasemmalle Käenmäentielle ja jatketaan sitä noin 2 km, ja käännytään T-risteyksestä vasemmalle. Jatketaan Parkanontietä noin 1 km. Käännytään oikealle Keskuskadulle, ja jatketaan sitä keskustan läpi. Vaasantien varteen saavuttaessa käännytään sen vieressä kulkevalle kevyen liikenteen väylälle ja jatketaan sitä Vaasantien alitse Kolmoskeskukseen. Keskustan ja Kolmoskeskuksen alueelta löytyy suurin osa Parkanon palveluista, muun muassa useita päivittäistavarakauppoja, ravintoloita ja myös hotelli.

Kolmoskeskuksen Niementielle saavuttaessa käännytään vasemmalle ja jatketaan sitä Parkanontien liikenneympyrään, mistä jatketaan Heinosentietä Kuruntielle asti. Käännytään vasemmalle kohti Kurua. Viinikanjoen sillan jälkeen käännytään oikealle Yliskyläntielle, ja jatketaan sitä 13 km Ikaalisten Polttiin. Poltissa T-risteyksestä käännytään oikealle, jatketaan Poltinkoskentietä 2 km Kasittulaan, jossa käännytään ensin oikealle Poltinkoskentielle ja Vääräjoen sillan jälkeen vasemmalle Riitialantielle, jota jatketaan noin 4 km. Valtatie 3:lle saavuttaessa käännytään vasemmalle ja jatketaan 2,5 km, kunnes saavutaan Mansoniemen sillalle. Sillan jälkeen oikealla on leirintäalue.

Mansoniemestä kolmostietä jatkettaessa käännytään oikealle Raivalantielle. Raivalantietä jatketaan 14 km Raivalaan, josta Porintien ylityksen jälkeen jatketaan Laholuomantietä 7 km eteenpäin ja käännytään oikealle Suomijärventielle, jota jatketaan 7,5 km ja käännytään oikealle Rannankyläntielle. Rannankyläntietä jatketaan 7,5 km ja käännytään vasemmalle Ylä-Satakunnantielle, jota jatketaan 6 km, kunnes saavutaan Karvian taajamaan.

Karvian taajamassa käännytään oikealle Kirkkomukalle ja ajetaan Karvian kirkon luo. Sieltä jatketaan Kylä-Karviantien ja Sarvelantien vartta kulkevaa kevyen liikenteen väylää noin 4 km Sarvelaan. Tällä osuudella on suuri osa Karvian keskustan alueen palveluista. Sarvelasta noin 2 km pohjoiseen Sarapohjantien varressa sijaitsee Annen taidekahvila, joka on suosittu nähtävyys.

Käntynmäen kyläkaupan kohdalta käännytään oikealle Alkkiantielle ja jatketaan sitä noin 23 km Kuivasjärven risteykseen. Tällä osuudella 14 km kohdalla vasemmalla on Neva-Lyly, 15 km kohdalla oikealla Alkkianvuori, Neva-Lylylle matkaa Alkkiantieltä on noin 2 km, Alkkianvuorelle noin 1,5 km. Matkan varrelle jää myös Karvian entisen varavankilan alue ja Metsäntutkimuslaitoksen alue Alkkian kylässä.

Kuivasjärven risteyksestä jatketaan suoraan noin 13 km Kihniön keskustaan. Naarminkylän jälkeen oikealle kääntyvän Pyhäniementien varressa 2,5 km matkan päässä reitistä on Pyhäniemen matkailukeskus, jossa on mm. majoitus- ja ravintolapalveluja.

Keskustaan saavuttaessa käännytään vasemmalle Kihniöntielle ja Puumilan taitotalon kohdalta oikealle Kuruntielle. Noin 1 km päässä käännytään vasemmalle Järvisuomentielle, jota jatketaan noin 4km ja käännytään sitten oikealle Mustaniementielle, jota jatketaan noin 6 km ja käännytään sitten vasemmalle Koskenkyläntielle. Sitä jatketaan noin 2,5 km, käännytään oikealle, seurataan Järvisuomentietä 4 km ja käännytään sitten vasemmalle Uudenasemantielle. Sitä jatketaan 4,5 km, kunnes saavutaan Parkanon asemalle, joka on reitin päätepiste.

Joukkoliikenne

Junayhteys päivittäin Parkanon rautatieasemalle. Polkupyörän kuljetusmahdollisuus Intercity-junissa.

Parkanon keskustaan linja-autoyhteys (www.matkahuolto.fi ja www.onnibus.fi)

Ajo-ohjeet

Omalla autolla 3-tietä etelästä Parkanoon, ja keskustasta noin 3 km pohjoiseen 3-tieltä opastus Parkanon rautatieasemalle.

Porin suunnasta 23-tietä Parkanoon, liittyminen 3-tielle ja  keskustasta noin 3 km pohjoiseen 3-tieltä opastus Parkanon rautatieasemalle.

Pohjoisesta 3-tietä ennen Parkanoa opasteet vasemmalle kohti Parkanon rautatieasemaa.