Skip to content

Pituus 32,3 km
Arvioitu kesto 3h 0min
Helppo

Noin 32 km pitkä reitti kulkee Nummijärveltä Kauhanevalle, palaa sieltä Nummikankaalle, josta jatkuu Katikankanjoniin, ja palaa lopulta takaisin Nummijärvelle. Reitti on opastettu vihreä-valkoisella värillä maalatuin tolpin ja viitoin. Opastusta täydentää Outdooractivesta löytyvä GPX-jälki.

Helppo reitti seurailee pääasiassa vanhoja metsäteitä ja soveltuu myös aloittelijoille. Reitin varrella nähtävyyksinä Lapinkaivo ja Lapinharju, Nälkävuosien muistomerkki sekä Kauhaneva ja Katikankanjoni. Reitti on ajettavissa maastopyörällä, gravel-pyörällä tai paksurenkaisella retkipyörällä.

Reitin lähtöpisteestä Nummijärvi Campingista löytyy majoitus- ja ravintolapalvelut sekä mahdollisuus saunomiseen. Reitin varrelta Kauhanevalta löytyy näkötorni, nuotiopaikka, kuivakäymälä ja polttopuita. Kauhanevalla mahdollisuus lisäksi kävellä n. 3 km mittainen Kauhalamminkierros. Katikankanjonilla on laavu, käymälä ja 2 km mittainen patikkareitti Katikankierros.

Lisätietoja reitistä

146 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa Nummijärvi Campingin pysäköintialueelta, jossa on reitin opastuspiste leirintäalueen portin vieressä vasemmalla. Reitti kulkee leirintäalueen portista sisään ja jatkuu suoraan piha-alueen läpi ja ampumaradan reunaa kiertäen vasemmalle Nummilahdentielle. Käännytään oikealle ja jatketaan noin 500 m, käännytään sitten risteyksestä vasemmalle Lammin kiertotielle ja heti vasemmalle metsätielle. Jatketaan noin 800 m ja saavutaan risteykseen, josta vasemmalle mahdollisuus poiketa Lapinkaivolle ja Nälkävuosien muistomerkille.

Reitti jatkuu risteyksestä oikealle ja sivuuttaa Lapinharjun. Noin 700 m päässä on risteys, josta käännytään vasemmalle. Jatketaan noin 600 m, ja seuraavasta risteyksestä oikealle. Noin 150 m päästä käännytään vasemmalle ja jatketaan metsätietä noin 1,1 km. Saavutaan risteykseen, josta jatketaan suoraan eteenpäin viittoja seuraten ja noin 100 m päässä valitaan vasen tienhaara. Jatketaan noin 550 m, kunnes saavutaan Kauhanevantielle. Käännytään vasemmalle ja noin 40 m päästä oikealle metsätielle.

Jatketaan metsätietä noin 500 m ja käännytään risteyksestä oikealle. Jatketaan noin 600 m ja käännytään risteyksestä vasemmalle. Jatketaan noin 100 m ja käännytään oikealle. Jatketaan noin 600 m, ylitetään risteävä metsätie ja jatketaan suoraan n. 1,7 km, käännytään oikealle ja saavutaan 100 m kuluttua Nummikankaan pysäköintialueelle. Pysäköintialueella kansallispuiston opastuspiste ja käymälä.

Pysäköintialueelta noin 600 m siirtymä Kauhanevantietä Kauhanevan laitaan. Puistoon tututustuminen mahdollista osin polkupyörällä, osin kävellen. Puistoon tutustumisen jälkeen palataan samaa reittiä takaisin, ensin metsäuraa 100 m, sitten käännytään vasemmalle, jatketaan 1,7 km eteenpäin, ylitetään risteävä metsätie, jatketaan noin 600 m ja käännytään vasemmalle. Jatketaan noin 100 m, käännytään risteyksestä oikealle, jatketaan 600 m, käännytään risteyksestä vasemmalle, jatketaan 500 m ja saavutaan Kauhanevantielle. Käännytään vasemmalle ja noin 40 m päästä oikealle. Jatketaan 550 m, seurataan oikealle vievää tienhaaraa noin 100 m, kunnes saavutaan risteykseen. Käänytään vasemmalle.

Jatketaan noin 1,4 km ja käännytään metsäautotien risteyksestä vasemmalle. Jatketaan 1,8 km ja käännytään opasteita seuraten vasemmalle. Jatketaan metsätietä reittimerkkejä seuraten noin 1,8 km, kunnes saavutaan pellon laitaan. Reitti jatkuu pelto- ja kylätienä peltoaukean toiseen reunaan (n. 700 m). Noin 1 km metsäosuuden jälkeen käännytään risteyksestä oikealle, jatketaan noin 600 m kunnes saavutaan Kiviluomantielle. Käännytään oikealle, jatketaan noin 200 m ja käännytään oikealle Katikankanjonin pysäköintialueelle.

Katikankanjonin pysäköintialueelta on Katikankanjonin laavulle noin 300 m, laavun yhteydessä on käymälä ja polttopuuvaja. Katikankanjonin pysäköintialueelta paluu takaisin maantielle, käännytään oikealle, jatketaan 200 m ja käännytään vasemmalle. Jatketaan 600 m ja käänytään risteyksestä vasemmalle. Jatketaan 1 km, kunnes saavutaan pellon laitaan. Jatketaan peltoaukean yli peltotietä pitkin (n. 700 m) ja jatketaan metsätietä ja reittimerkkejä seuraten noin 1,8 km. Käännytään oikealle, jatketaan 1,8 km ja käännytään risteävälle metsätielle oikealle. Jatketaan n. 1,4 km, kunnes saavutaan risteykseen. Käännytään siitä vasemmalle, jatketaan metsätietä noin 1,1 km. Käännytään sitten oikealle, jatketaan 150 m ja käännytään vasemmalle. Jatketaan 600 m, käännytään oikealle, jatketaan noin 700 m Lapinharjun viertä seuraten ja saavutaan risteykseen, josta käännytään vasemmalle.

Jatketaan n. 800 m, saavutaan tienristeykseen, josta käännytään oikealle Lammin kiertotielle ja heti oikealle Nummilahdentielle. Jatketaan n. 500 m ja käännytään vasemmalle kohti ampumarataa, kierretään ampumarata oikealle kääntyen ja saavutaan takaisin Nummijärvi Camping -leirintäalueelle, reitin lähtö- ja päätepisteeseen.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä

Ajo-ohjeet

Kauhajoen suunnasta Nummijärvelle ajetaan jatkamalla 44-tietä, mutta ei käännytä kohti Kankaanpäätä vaan jatketaan suoraan 6700-tieksi muuttuvaa tietä pitkin Nummijärvelle. Ajetaan Nummijärven kylän läpi ja seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

Etelästä 44-tietä ajetaan Kauhajärvelle, käännytään oikealle Kiviluomantielle, jatketaan noin 5 km ja käännytään oikealle Kivijärventielle, noin 6 km jälkeen käännytään oikealle Nummilahdentielle ja jatketaan noin 2 km, käännytään sitten vasemmalle ja noin 400 m päästä seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä pohjoisesta saavuttaessa käännytään Jalasjärvellä noin 1,7 km Juustoportin jälkeen oikealle kohti Karviaa, jatketaan 16 km ja käännytään oikealle kohti Nummijärveä. Noin 9 km jälkeen käännytään vasemmalle kohti Nummijärven kylää ja kylän jälkeen seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä etelästä saavuttaessa käännytään Parkanosta vasemmalle ja rampin jälkeen oikealle kohti Karviaa. Karviassa käänytään oikealle ja ajetaan kirkonkylän läpi. Noin 3 km päässä käännytään risteyksestä vasemmalle kohti Kauhajokea ja jatketaan noin 19 km ja seurataan sitten opasteita vasemmalle kohti Nummijärvi Campingia.