Skip to content

Pituus 22,4 km
Arvioitu kesto 3h 0min
Keskivaativa

Pyhäniemi - Käskyvuori -maastoliikuntareitti on yhdensuuntainen 22 km mittainen maastopyöräreitti, joka vie Pyhäniemen matkailukeskuksen hienon hiekkarannan ääreltä Kihniön kirkonkylän kupeeseen ja metsien, soiden ja kyläteiden kautta erämaiselle Käskyvuorelle, jossa hulppeita maisemia tarjoaa hieno näkötorni. Tornin luona on tulistelutupa, nuotiopaikka ja laavu, kota sekä käymälä. Käskyvuoren palvelurakenteita ylläpitää Kihniön kunta.

Käskyvuorelta paluu lähtöpisteeseen joko samaa reittiä tai vaihtoehtoista reittiä maantietä pitkin. Käskyvuorelle on myös mahdollista järjestää noutopalvelu.

Maastopyöräreitti on käytössä vain kesäisin. Se seurailee Pyhäniemi - Käskyvuori - latu-uraa. Reitin märille osuuksille on tehty sorastuksia ja purupohjaa. Reitin varrella on kolme taukopaikkaa: Annalanvuoren laavu, Erämajan laavu ja Toivosen laavu. Reitti on opastettu maastoon merkityillä viitoilla ja reittimerkeillä. Opastusta täydentää Outdoor Active -palvelusta löytyvä GPX-jälki.

Reitin lähtöpisteessä Pyhäniemessä on tarjolla majoitus- ja ravintolapalveluja sekä välinevuokrausta.

Lisätietoja reitistä

130 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa Pyhäniemen matkailukeskuksesta. Pysäköintialueelta suunnataan kohti maantietä, ja käännytään oikealle tien varressa kulkevalle maastouralle. Jatketaan uraa pitkin reittimerkkejä seuraten noin 1,8 km, kunnes saavutaan peltotielle. Lyhyen peltotieosuuden (n. 300 m) jälkeen saavutaan Myllyjoen sillalle.

Myllyjoen sillalta jatketaan noin 100 m Myllyjoentielle, käännytään vasemmalle ja heti oikealle ulkoilureitin opasteita seuraten. Seuraa noin 650 m metsäosuus, kunnes saavutaan Pyhäniementielle. Käännytään oikealle, ja noin 50 m jälkeen vasemmalle, ja jatketaan maastossa kulkevaa reittiä n. 1,4 km, kunnes saavutaan Teollisuustielle. Käännytään vasemmalle ja jatketaan noin 400 m maantietä seuraavaan risteykseen, josta käännytään vasemmalle.

Jatketaan noin 900 m maantietä, kunnes siirrytään taas maasto-osuudelle maantien oikealle puolelle. Jatketaan noin 3 km, kunnes saavutaan Annalanvuoren laavulle, jossa voidaan pitää tauko.

Annalanvuoren laavulta jatketaan alamäkeen, ylitetään maantie noin 300 m päässä ja jatketaan metsäosuudella. Noin 1,2 km päässä tullaan Ratikyläntielle, käännytään vasemmalle ja noin 150 m päässä käännytään oikealle Ojajärvetielle. Jatketaan sitä noin 1,1 km, kunnes käännytään vasemmalle maasto-osuudelle. Noin 600 m jälkeen tullaan Erämajalle, jonka pihapiirissä on taukopaikaksi sopiva laavu.

Erämajalta jatketaan maastoreittiä seuraten noin 500 m Valkamankorpeen, jossa käännytään oikealle polun risteyksestä. Jatketaan noin 600 m, kunnes tullaan Palolahdentielle. Tien ylityksen jälkeen jatketaan tien vartta seurailevaa maastoreittiä noin 700 m ja siirrytään sitten maantielle. Noin 100 m jälkeen käännytään risteyksestä oikealle ja ohitetaan maatilan talouskeskus loivasti vasemmalle kaartavaa tietä. Noin 400 m jälkeen käännytään oikealle. Seuraa noin 2 km mittainen hyväpintainen metsätieosuus, joka päättyy Matoviidan tienmutkaan. Mutkasta jatketaan suoraan latupohjaa pitkin ja seurataan reittiopasteita. Noin 3 km päässä on Toivosen laavu, joka on hyvä taukopaikka.

Toivosen laavulta jatketaan reittiä seuraten. Noin 1,8 km päässä reitti kohtaa metsätien, Pystykoskentien, jota reitti seuraa noin 400 m Käskyvuoren pysäköintialueelle. Pysäköintialueelta on opasteet eteenpäin Käskyvuorelle, jonne matkaa pysäköintialueelta noin 500 m.

Paluu samaa reittiä takaisin, vaihtoehtoisesti Käskyvuoren pysäköintialueelta maantietä pitkin tai noutopalvelu järjestäen.