Elokuva on tarina talkoohengestä, sopeutumiskyvystä, liikunnan riemusta ja talvisen luonnon lumosta. Siinä kerrotaan myös, että on ongelmista on aina selvitty. Kauha-Hiihto on peruttu tämän talven lisäksi vain kolme kertaa aiemmin (1989, 2014 ja 2020). Koronavuosina 2021–22 tehtiin ladut, joilla sai suorittaa omaehtoisesti Hyvän Mielen Hiihdon. Mutta sitten on jatkettu uusin voimin, sillä koronavuosien jälkeen huomattiin miten paljon tapahtumaa olikaan kaivattu ja miten hienoa hiihtokansan kokoontuminen oli hiihtäjille ja järjestäjille.