Skip to content

Pituus 10,5 km
Arvioitu kesto 1h 0min
Keskivaativa

Jämiltä alkava Geobike-reitti seurailee Hämeenkankaan polkuja, kärryteitä ja latu-uria, poikkeaa kylätietä pitkin Uhrilähteelle ja Kylmänmyllynlähteelle, käy Koivistonvadin taukopaikalla ja kuljettaa Niiniharjua ja Soininharjua pitkin takaisin Jämille. Reitin nousut ja laskut ovat pääosin loivia, vaikka maasto ympärillä voi olla jyrkkäpiirteistä. Se soveltuu aloittelevillekin maastopyöräilijöille. Reitti on merkitty viitoin, reitin tunnusväri on valkoinen.

Reitin varrella on useita taukopaikkoja ja näkötorni. Koivistonvadilla ja Niiniharjun kodalla on käymälä. Reitin rakenteet ovat näkötornia lukuun ottamatta Metsähallituksen ylläpitämiä.

Lisätietoja reitistä

113 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa Jämikeskuksen ja Jämi-areenan takana olevien opastaulujen luota, josta reitti suuntaa vasemmalle Soininharjun juurta seuraten. Noin 800 m jälkeen reitti ylittää tien ja kääntyy oikealle tien suuntaisesti. Reitti jatkuu 300 m ja kääntyy risteyksestä vasemmalle. Reitti kulkee Hämeenkankaan rantaterassitasanteella vielä 50 m ja laskeutuu sitten rinnettä pitkin alemmalle tasanteelle noin 200 m matkan. Reitti kääntyy oikealle heti rinteen alla ja jatkuu rinteen juurta seuraillen. Noin 200 m päässä ylitetään latu-ura, jonka jälkeen noin 300 m päässä saavutaan Hämeenkankaan metsäkirkolle. Sieltä reitti jatkuu vasemmalle noin 200 m ja kääntyy sitten oikealle. Reitti jatkuu 350 m ristekseen, josta vasemmalle vie siirtymäreitti Uhrilähteelle ja Kylmänmyllynlähteelle ja suoraan eteenpäin reitti Koivistonvadille.

Lähteille siirrytään ylittämällä Mielahdentie ja seuraamalla tienviittoja Uhrilähteelle. Noin 500 m suoran jälkeen käännytään risteyksestä vasemmalle ja jatketaan 350 m Uhrilähteen ja Kylmänmyllynlähteen pysäköintialueelle. Metsäpolku johdattaa lähteille, seuraa opasteita. Paluu lähteiltä samaa reittiä takaisin Mielahdentien laitaan.

Reitti Koivistonvadille jatkuu noin 180 m eteenpäin ja kääntyy sitten oikealle ja ylittää metsätien noin 50 jälkeen. Reitti jatkuu neulaspolkuna noin 800 m, ylittää toisen metsätien ja jatkuu vielä noin 500 m neulaspolkuna, kunnes saapuu metsätielle. Reitti kääntyy oikealle, seuraa metsätietä noin 100 m Koivistonvadin pysäköintialueelle, josta se kääntyy oikealle Koivistonvadin taukopaikalle.

Koivistonvadin keittokatokselta reitti jatkuu sorastettua polkua seuraillen käymälrakennuksen ohitse kohti etelää noin 150 m matkan, ja kääntyy polun risteyksestä oikealle. Reitti seuraa nyt Koivistonkierroksen linjaa loivaan ylämäkeen 650 m, ylittää metsätien, jatkuu 150 m ja ylittää toisen metsätien, ja jatkuu vielä 300 m kunnes saavuttaa Pirkan uran linjauksen. Tällä osuudella reitti kulkee samaa linjaa Koivistonkierroksen kanssa, reitillä liikkuu siis myös kävelijöitä.

Pirkan uralla reitti kääntyy oikealle ja erkanee Koivistonkierroksesta. Reitti jatkuu suoraan noin 300 m, ylittää metsätien ja jatkuu suoraan 900 m Niiniharjulle. Reitin vasemmalla puolen on Niiniharjun kota. Reitti jatkuu suoraan noin 100 m  Niiniharjun P-alueen kautta ja kääntyy vasemmalle, seuraa Pirkan uran linjaa vielä 350 m ja kääntyy sitten vasemmalle neulaspolulle, joka vie Soininharjulle. Soininharjulla reitti kulkee harjun laen suuntaisesti noin 800 m, matkalla useita risteäviä polkuja. Reitti kääntyy sitten oikealle, noin 100 m päässä vasemmalle ja 100 m päässä oikelle, ja jatkuu suoraan noin 150 m näkötornin luo.

Näkötornin luota reitti kiertää tornin taakse oikealle ja kääntyy sitten heti vasemmalle. Seuraa noin 200 m alamäkiosuus, jonka puolivälissä reitin oikealle puolelle jää Soininharjun laavu. Mäen juurelta reitti jatkuu loivasti vasemmalle kaartaen kohti Jämin opastaulukokonaisuutta ja reitin lähtöpaikkaa, jonne matkaa on noin 150 m.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Opasteiden mukaisesti Jämille Jämikeskuksen P-alueelle. Reitin alkupiste löytyy P-paikalta katsottuna Jämi-Areenan takaa.