Skip to content

Pituus 7,4 km
Arvioitu kesto 2h 30min
Helppo

Reitti Katselmankalliolta erämaisen Haapakeitaan soidensuojelualueen sydämeen Haapajärven suoviljelystilalle kulkee pääasiassa helppokulkuisilla turvemailla. Reitin vaativimmat osuudet on varustettu pitkospuin. Reitin varrella nähtävillä mm. majavien työn jälkiä ja myös järvimaisemia.

Perillä Haapajärven tilalla tutustut paikkaan, jossa aika pysähtyi 1970-luvulla. Haapajärven tila toimii paikallisen kyläyhdistyksen ylläpitämänä päivätupana. Tuvan yhteydessä on kuivakäymälä.

Paluu lähtöpaikkaan samaa reittiä pitkin, vaihtoehtoinen paluureitti Herranmetsäntietä pitkin.

Pysythän reitillä - reitin läheisyydessä Haapakeitaalla on rajoitusosa, jossa on lintujen pesimärauhan turvaamiseksi liikkuminen kielletty 1.4. - 15.7. välisenä aikana.

Reittiä ylläpitää Siikaisten kunta. Reitti on opastettu polkuviitoin ja polkumerkein. Opastusta täydentää Outdooractivesta löytyvä GPX-jälki.

Lisätietoja reitistä

80 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Suuntaa Katselmankallion tornin luota opasviittoja seuraten alamäkeen pienelle metsätielle. Seuraa sitä n. 50 m, ja käänny sitten vasemmalle lähtevälle polulle. Polku kulkee noin 100 m mäntykankaalla ja siirtyy sitten suolle. Suolla se seuraa ojan laitaa noin 400 m, siirtyy sitten ojan toisella puolella olevaan metsäsaarekkeeseen ja pian takaisin ojan yli. Noin 300 m päässä polku tavoittaa Pienestä Haapajärvesta alkunsa saavan valtaojan.

Polku kääntyy loivasti oikealle ja pienen ojan ylityksen jälkeen jatkuu koivikkoisella turvekankaalla, entisellä aapasuolla, noin 400 m matkan. Sen jälkeen polku siirtyy keidassuolle valtaojan laitaan ja seuraa sitä noin 700 m, kunnes se saapuu sillalle. Sillan ylityksen jälkeen reitti seuraa pitkospuita Pienen Haapajärven reunamaita pitkin noin 600 m ja siirtyy sitten metsäosuudelle. Noin 400 m jälkeen polku tavoittaa Herranmetsätien, jota seurataan noin 400 m Haapajärven tilan pihaan.

Haapajärven tilalta palaa samaa reittiä takaisin Katselmankalliolle.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

8-tieltä käännytään Kankaanpään ja Siikaisten suuntaan, ajetaan Siikaistentietä 2,2 km ja käännytään Mäkitielle. Sitä ajetaan 8,2 km ja käännytään loivasti oikealle Lauttijärventielle. Vajaan kilometrin jälkeen käännytään vasemmalle Leppijärventielle ja jatketaan sitä 8,8 km, sen jälkeen vasemmalle Herranmetsäntielle. Sitä ajetaan 3,7 km ja käännytään oikealle Katselmantielle. Tienristeyksessä on näkötornin viitta. Kilometrin jälkeen saavutaan Katselmankallion P-paikalle vasemmalla.

Pohjanmaantieltä (44) käännytään Honkajoen liikenneympyrästä länteen Siikaistentielle ja ajetaan sitä 20,2 km ja käännytään oikealle Leppijärventielle. Sitä ajetaan 5,8 km ja käännytään oikealle Herranmetsäntielle. Sitä ajetaan 3,7 km ja käännytään oikealle Katselmantielle. Tienristeyksessä on näkötornin viitta. Kilometrin jälkeen saavutaan Katselmankallion P-paikalle vasemmalla.

Valtatie 23:lta lähdetään Pomarkusta pohjoiseen Kivijärventietä (2600) pitkin 15 km ja käännytään T-risteyksestä Liljan lankakaupan kohdalta vasemmalle Leväsjoentielle. Sitä ajetaan 12 km ja käännytään oikealle Tuorilantielle. 5,9 km jälkeen käännytään vasemmalle Formuntielle, joka jatkuu Tallikankaantienä. Yhteensä 4,6 km jälkeen tullaan Leppijärventielle ja käännytään vasemmalle. Sitä ajetaan 3,7 km, kunnes tullaan Herranmetsäntielle. Sitä ajetaan 3,7 km ja käännytään oikealle Katselmantielle. Tienristeyksessä on näkötornin viitta. Kilometrin jälkeen saavutaan Katselmankallion P-paikalle vasemmalla.

Siikaisista ajetaan Siikaistentietä 6,9 km ja käännytään vasemmalle Honkajoentielle. 600 m jälkeen käännytään vasemmalle Leppijärventielle, jota ajetaan 5,8 km, sen jälkeen käännytään oikealle Herranmetsäntielle. Sitä ajetaan 3,7 km ja käännytään oikealle Katselmantielle. Tienristeyksessä on näkötornin viitta. Kilometrin jälkeen saavutaan Katselmankallion P-paikalle vasemmalla.