Skip to content

Pituus 4,9 km
Arvioitu kesto 1h 30min
Keskivaativa

Reitti seurailee Hämeenkankaan korkeinta harjannetta Soininharjua ja johdattaa avarien kanervanummien ja mäntymetsien halki kuusikkoisen Niiniharjun laelle, jossa sijaitseva kota on oivallinen taukopaikka. Niiniharjulta reitti siirtyy Hämeenkankaan pohjoisrinteille, joita seuraillen se palaa takaisin lähtöpaikkaan. Matkan varrella tutustut jääkauden ja muinaisten rantavoimien muovaamaan maisemaan, joka näyttäytyy lukuisina eri kokoisina suppakuoppina, harjukivikoina, lentohiekkana ja dyyneinä. Hämeenkankaan yläosien rinteet ovat jyrkät ja harjanteen päältä avautuu paikoin laajoja maisemia. Hämeenkangas ja sen kohteet kuuluvat Lauhanvuori - Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkin kohteisiin.

Niiniharjun kodan ohella reitin varresta löytyy kaksi laavua: Jämi-Jukolan laavu ja Soininharjun kotalaavu.

Lisätietoja reitistä

142 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Jämi-areenan takana on opastaulujen reunustama portti, jonka takaa alkaa polku ylös Soininharjulle. Seuraa polkua ylös avaralle mäelle ja jatka sieltä luontopolkumerkkejä (käpysymboli) seuraten vasemmalle mäntymetsään kulkevaa polkua. Hetken kuluttua polku palaa avoimeen maastoon ja ylittää lentohiekka-alueen. Sen jälkeen polku levenee ja kulkee Soininharjua seuraillen, kunnes yhdistyy latupohjaan. Seuraa latupohjaa, kunnes polku haarautuu oikealle kuusikkoon kohti Niiniharjun kotaa.

Niiniharjun kodalta jatka luontopolkumerkkejä seuraten eteenpäin. Vanhan kärrypolun jälkeen polku jatkuu alamäkeen loivasti vasemmalle kaartaen, ja päätyy lopulta Hämeenkankaan pohjoisrinteen päälle. Polku jatkaa pohjoisrinteen seurailua Jämi-Jukolan laavulle asti. Laavun jälkeen polku laskeutuu pohjoisjyrkänteen alapuolelle, ja jatkuu loivasti kumpuilevassa maastossa kohti Jämiä, nousten noin 800 m laavun jälkeen mutkitellen takaisin ylös harjulle, lähelle näkötornia. Tornin luota polku jatkuu takaisin avoimelle Soininharjun rinteelle, ja laskeutuu takaisin portille, jossa on reitin päätepiste.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Etelästä tai pohjoisesta Valtatietä 3, Ikaalisiin, jossa Kilvakkalan risteyksestä Hämeenkankaan opasteita seuraten länteen tietä nro 261 Jämijärvelle. Jämijärveltä seuraa Hämeenkankaan opastekylttejä Jämi-areenan pysäköitialueelle (Jämintie 657, Jämijärvi).

Etelästä Kantatietä 44 Kankaanpään Vihteljärvelle, josta Hämeenkankaan opasteita seuraten Kuninkaanlähteelle ja sieltä edelleen Vihun kylän kautta Jämijärvelle, josta opasteita seuraten Hämeenkankaalle Jämi-areenan pysäköintialueelle.

Pohjoisesta kantatieta 44 Kankaanpään liikenneympyrään, josta käännytään kohti Parkanoa. Noin 8 km päästä käännytään kohti Jämijärveä. Noin 13 km päässä seurataan opasteita kohti Hämeenkangasta, ja jatketaan Jämi-areenan pysäköintialueelle.

Lännestä valtatietä 23 jatketaan 8 km Kankaanpään ohi ja käännytään kohti Jämijärveä. Noin 13 km päässä seurataan opasteita kohti Hämeenkangasta, ja jatketaan Jämi-areenan pysäköintialueelle.

Idästä valtatietä 23 seuraten ajetaan Parkanosta noin 18 km, käännytään Kuusijoen kohdalla kohti Jämijärveä. Seurataan opasteita Jämijärvelle ja taajaamasta jatketaan Hämeenkankaan opasteita seuraten Jämi-areenan pysäköintialueelle.