Skip to content

Pituus 24,4 km
Arvioitu kesto 3h 0min
Keskivaativa

Hyypänjokilaakson pyöräilyreitit kulkevat vaihtelevassa maastossa kylä-, pelto- ja metsäautoteitä ja polkuja pitkin. Kulku on viitoitettu vihreällä tunnusvärillä merkatuin paaluin sekä nuolimerkein. Opastusta täydentää Outdooractivesta löytyvä GPX-jälki.

Reiteillä voi kulkea jokamiehenoikeuksien turvin, omalla vastuulla. Reiteillä ei ole talvi- eikä kesäkunnossapitoa.

Lisätietoja reitistä

100 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Hämes-Havusesta suunnataan Jokimäentielle ja käännytään vasemmalle. Jatketaan Jokimäentietä noin 5 km ja käännytään sitten risteyksestä oikealle Korhoskyläntielle. Jatketaan noin 1 km, kunnes saavutaan kolmen tien risteykseen, josta käännytään vasemmalle. Jatketaan noin 80 m seuraavaan tienhaaraan, josta jatketaan vasemmalle. Jatketaan tietä noin 1 km, kunnes maantie loppuu.

Tien päästä jatketaan peltotietä noin 200 m ja käännytään metsän laidassa vasemmalle. Jatketaan metsän reunaa seurailevaa peltotietä noin 500 m ja ylitetään sitten peltoaukea peltotietä pitkin. Saavutaan Jokimäentien laitaan, käännytään vasemmalle ja jatketaan sitä noin 850 m, käännytään sitten oikealle Jokikylänmäentie 157:n kohdalla. Jatketaan metsätietä noin 250, ylitetään Kauhajoki ja jatketaan noin 50 m Hyypänmäentielle, jolle saavuttaessa käännytään vasemmalle.

Jatketaan Hyypänmäentietä noin 400 m ja käännytään vasemmalle. Jatketaan kärrypolkua seuraten noin 500 m, kunnes päädytään Teevahaisen latu-uralle. Jatketaan merkintöjä seuraten latu-uraa pitkin noin 1 km ja saavutaan Hyypänmajalle, jonka yhteydessä on kota ja kuivakäymälä.

Hyypänmajalta jatketaan reittimerkintöjä seuraten. Noin 400 m päästä käännytään oikealle. Jatketaan noin 600 m ja käännytään oikealle ennen jyrkkäreunaista purouomaa. Jatketaan noin 300 m, ohitaan maalaistalo ja jatketaan noin 200 m. Saavutaan 44-tielle, käännytään vasemmalle. Jatketaan 44-tietä noin 800 m ja käännytään vasemmalle Pantintielle. Jatketaan sitä noin 950, kunnes vasemmalla on Panttikylän näkötorni.

Panttikylän näkötornilta jatketaan Pantintietä eteenpäin noin 400 m ja käännytään oikealle Kakkorintielle. Jatketaan sitä noin 500 m ja jatketaan suoraan peltotielle. Seuraa noin 2,4 km mittainen vaihtelevia pelto- ja metsämaisemia sisältävä osuus, joka päättyy Hautalankyläntielle.

Ylitetään Hautalankyläntie, ja jatketaan Rajaluomantietä 1,5 km. Tie päättyy Hautalankyläntielle. Käännytään oikealle ja jatketaan Hautalankyläntietä noin 900 m. Tien nimi vaihtuu Kiviluomantieksi, jota jatketaan noin 4 km, kunnes oikealla puolen tietä on Katikankanjonin pysäköintialue, jonne reitti päättyy.

Katikankanjonin pysäköintialueelta on noin 300 m matka Katikankanjonin laavulle vanhaa metsätietä pitkin. Mahdollista jatkaa myös Nummijärven suuntaan Nummijärvi - Katikankanjoni -reittiä pitkin. Paluu Hämes-Havuseen samaa reittiä tai vaihtoehtoisesti maanteitse. Mahdollista järjestää nouto Katikankanjonin pysäköintialueelta.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Pohjoisesta Kauhajoelle kantatietä 67, käännytään 44-tielle ja jatketaan sitä noin 8km. Kankaanpään suuntaan kääntyvän risteyksen jälkeen noin 200 metrin päästä käännytään vasemmalle ja heti toistamiseen vasemmalle Hämes-Havusen pysäköintialueelle.

Etelästä 44-tietä Kankaanpäästä Kauhajoelle, noin 200 m ennen T-risteystä käännytään oikealle ja heti vasemmalle Hämes-Havusen pysäköintialueelle.

Etelästä 3-tietä saavuttaessa ajetaan Parkanoon, käännytään kohti Karviaa ja seurataan opasteita Kauhajoen suuntaan. Noin 16 km Nummijärven jälkeen käännytään kohti Kankaanpäätä ja noin 200 metrin päästä käännytään vasemmalle ja heti toistamiseen vasemmalle Hämes-Havusen pysäköintialueelle.