Skip to content

Pituus 4,6 km
Arvioitu kesto 1h 10min
Helppo

Helppo rengasreitti Hämeenkankaan Niiniharjulta Koivistonvadin partaalle ja takaisin. Reitti on helppokulkuinen ja kulkee suurimmaksi osaksi Hämeenkankaan harjanteen ylätasanteella. Reitin varrelta tai läheisyydestä löytyy useita rakennettuja taukopaikkoja, leirikoululaavulla voi tarvittaessa yöpyä. Koivistonkierroksen voi kävellä itsenäisenä lenkkinä Niiniharjulta alkaen tai harjuluontopolun kanssa kahdeksikon muotoisena kokonaisuutena, jolloin reitille voi lähteä Jämiltä.

Koivistonkierroksen alkupisteessä Niiniharjulla kasvavat tiettävästi Suomen pohjoisimmat metsälehmukset. Koivistonvati taas on Hämeenkankaan suurin suppa eli hiekkaan ja soraan hautautuneen jäävuoren sulamisesta alkunsa saanut painanne.

Koivistonkierrosta ja sen retkeilypalveluja ylläpitää Metsähallitus, Järvi-Suomen luontopalvelut. Osa reitistä kulkee metsätalouskäytössä olevalla alueella.

Lisätietoja reitistä

149 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Seuraa kodan edustan opasteita reitille. Reitti ylittää Pirkan uran noin 50 m päässä kodalta, ja jatkuu eteenpäin noin 150 m samaa uraa Harjuluontopolun kanssa, ja kääntyy sitten oikealle. Seuraa reittimerkintöjä. Noin 1 km päässä reitti ylittää metsäautotien. 800 m tästä eteenpäin reitti saapuu Leirikoululaavun ja Koivistonvadin keittokatoksen luo. Reitti kiertää keittokatoksen ja kääntyy etelään. Keittokatokselta mahdollisuus poiketa itse Koivistonvadilla.

Jatka keittokatoksen ohitse ja käymälärakennuksen editse noin 150 m, kunnes saavut portille. Portin jälkeen käänny oikealle ja seuraa reittiopasteita. Noin 1,1 km päässä reitti ylittää taas Pirkan uran ja jatkuu Hämeenkankaan etelärinteen ylälaitaa seuraten. Noin 350 m päässä ylitetään metsäautotie. Reitti jatkuu tästä noin 800 m takaisin Niiniharjun kodalle, jonne se päättyy.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Jämijärveltä opasteita seuraten Hämeenkankaalle, Jämintien risteyksestä noin 1 km eteenpäin, Jämin seikkailupuiston jälkeen mäen päältä käännytään vasemmalle ja jatketaan Rinnetien päähän noin 1,6 km. Tien päässä pysäköintialue.