Skip to content

Pituus 23,3 km
Arvioitu kesto 6h 0min
Keskivaativa

Lauhanvuoren kierros kulkee Lauhanvuoren kansallispuistossa ja sen ympäristössä noin 23 km mittaisena ympyräreittinä, joka esittelee monipuolisesti alueen vaihtelevaa luontoa ja geologiaa. Reitti kulkee pääosin kuivassa kangasmaastossa, suot ylitetään pitkospuita pitkin. Reitin alku- ja loppuosuudella reitti poikkeaa myös metsä- ja kyläteille.

Reitti seuraa osin Terassikierrosta ja Pirunkierrosta - nämä osuudet on merkitty violetein ja vihrein reittimerkein. Muut reitinosuudet on opastettu valkoisin reittimerkein. Reitti on opastettu ensisijaisesti digitaalisesti, mutta on kuljettavissa myös kartan avulla. Reitin varrella ovat seuraavat yöpymiseen soveltuvat taukopaikat: Kaivolammi, Lauhan vuokrakämppä ja Spitaalijärvi. Reitiltä poiketen on lyhyt matka Kärkikeitaan päivätuvalle ja Leikkistenkankaan laavulle.

Reittiosuuksia Lauhanvuoren kansallispuistossa ylläpitää Metsähallitus. Reitin kansallispuiston ulkopuolisia osuuksia ylläpitää Isojoen kunta.

Lisätietoja reitistä

106 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa pysäköintialueen itäpäästä, josta opastus reitille. Seuraa opasteita polulle. Lyhyen siirtymän jälkeen saavutaan Leppikyläntielle, jota seurataan pohjoiseen noin 200 m. Reitti kääntyy oikealle ja jatkuu metsä- ja peltomaisemissa noin 1,3 km, kunnes saapuu polkujen risteykseen. Risteyksestä jatketaan opasteita seuraten suoraan noin 1,4 km, ja käännytään sitten oikealle Vaarainhaudantielle. Noin 100 m tieosuuden jälkeen käännytään vasemmalle pienelle metsätielle, jota reitti seuraa seuraavat 700 m. Tien päässä reitti jatkuu metsäpolkuna. Noin 400 m päässä reitti saavuttaa Lauhanvuoren kansallispuiston rajan.

Reitti jatkuu noin 700 m, seuraten osan matkaa vanhoja metsäojia. Polkujen risteyksessä reitti kääntyy vasemmalle kohti Huhtakorven lähdealuetta. Noin 200 m jälkeen reitti tavoittaa Huhtakorven padon ja jatkuu sieltä kohti Huhtakorven kivijataa sorastettuna. Noin 350 m jälkeen reitiltä oikealle poikkeaa pitkostettu pistopolku Huhtakorven kivijadan katselulavalle. Kivijadan risteyksen jälkeen reitti jatkuu noin 200 m ja saavuttaa sitten Huhtakorven metsätien. Reitti seuraa tietä pohjoiseen noin 100 m ja kääntyy sitten oikealle. Reitti jatkuu itään metsäpeura-aitauksen viertä seuraten. Noin 500 m jälkeen reitti saavuttaa metsäpeura-aitauksen huoltoalueen ja kääntyy sen jälkeen vasemmalle. Noin 600 m päästä reitti saavuttaa vanhan polunpohjan ja kääntyy itään, noin 60 m jälkeen oikealla puolen reittiä Kaivolammen telttailualue.

Kaivolammelta reitti jatkuu itään noin 1,2 km, ja kääntyy sitten polkujen risteyksestä oikealle. Reitti nousee ylöspäin ja jatkuu noin 1 km Lauhan kämpän luo, mistä se kääntyy oikealle suoraan ylös kohti Lauhanvuoren huippua. Noin 600 m jälkeen reitti kääntyy oikealle ja poikkeaa Lauhanvuoren näkötornille.

Näkötornilta reitti jatkuu opasteita seuraten kohti Spitaalijärveä, Lauhanvuorentien ylityksen jälkeen kunnan rajalinjaa seuraava reitti laskeutuu ensin suoraviivaisena hiljalleen alamäkeen, noin 500 m jälkeen erkanee kuntarajasta ja jatkuu leveänä neulaspolkuna alarinteeseen. Noin 800 m kuluttua reitti risteää ratsastusreitin kanssa. Risteyksestä suoraan jatkuva reitti tavoittaa Spitaalijärven telttailualueen noin 400 m jälkeen.

Spitaalijärven telttailualueelta reitti jatkuu järven eteläpään kiertäen noin 300 m polkujen risteykseen. Oikealle yhteys Spitaalijärven keittokatokselle ja uimarannalle. Reitti jatkuu vasemmalle, noin 100 m jälkeen risteää pyöräilyreittien ja vanhan huoltotien kanssa. Reitti jatkuu kohti länttä ja Kivijataa, noin 500 m jälkeen saavuttaa suoalueen rajan.

Suon reunalta reitti jatkuu pitkospuureittinä Lauhanvuoren kausikosteikkojen ohitse Peräkorven lähteelle (noin 1,2 km) ja sieltä eteenpäin seuraa Lohiluomaa noin 500 m matkan, kunnes sillan jälkeen erkanee purolta suoraan länteen soiden keskellä kulkevia vanhoja rantaharjanteita seuraten noin 1 km matkan. Paavonkankaalla polkujen risteyksestä mahdollista poiketa Pirunkierrosta pitkin vasemmalle Leikkistenkankaan laavulle. Reitti jatkuu kuitenkin suoraan länteen, tavoittaen Kivijadan noin 1,2 km jälkeen. Kivijata ylitetään leveitä pitkospuita pitkin.

Kivijadan opastaulun luota reitti jatkuu kohti Aumakiveä, jonne matkaa noin 1,5 km. Noin 500 m jälkeen ylitetään metsätie. Aumakivellä poikkeamisen jälkeen reitti seuraa vanhaa metsätietä noin 1 km, ja yhtyy sitten Sarviluomantiehen. Reitti kääntyy oikealle ja seuraa Sarviluomantietä noin 1 km kylän keskustassa olevaan risteykseen, josta käänntyään vasemmalle. Reitti jatkuu tietä seuraten noin 550 m, kääntyy sitten oikealle ja jatkuu 1,1 km tietä seuraten. Lauhanvuorentielle saavuttaessa ylitetään tie ja käännytään Leppikyläntieltä vasemmalle metsäpolulle, jota pitkin siirrytään polun lähtöpisteeseen Lauhansarven pysäköintialueelle.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Lauhanvuoren kansallispuistoon on opastus Kauhajoki - Kankaanpää tieltä (44) ja Honkajoki - Kirstiinankaupunki -tieltä (664).

44-tien suunnasta Muurahaisen kylästä käännytään kohti Lauhanvuoren kansallispuistoa ja jatketaan Lauhanvuorentietä eteenpäin. Lauhanvuoren huipulle on noin 5 km, Spitaalijärvelle noin 7 km ja Lauhansarven luontomatkailukeskukseen noin 12 km.

664-tieltä käännytään Isojoelta opasteiden mukaisesti kohti Lauhanvuoren kansallispuistoa ja jatketaan Lauhanvuorentietä. Lauhansarven luontomatkailukeskukseen noin noin 5 km, Spitaalijärvelle noin 11 km ja Lauhanvuoren huipulle noin 12 km.