Skip to content

Pituus 50,1 km
Arvioitu kesto 6h 0min
Keskivaativa

Helppo ja monipuolinen maastopyöräreitti Hämeenkankaalla. Metsähallituksen ylläpitämä reittiosuus yltää Niinisalosta Hämeenkankaan itäpäähän, tässä esitellään osuus Viidentienristeyksestä Hämeenkyröön.

Talvella Pirkan hiihdon latukäytössä oleva ura toimii kesällä maastopyöräreittinä. Reitin varrelta löytyy majoitus- ja ravintolapalveluja sekä uimapaikat Kankaanpään Kuninkaanlähteeltä ja Jämiltä. Reitin kohokohtia ovat Jämin Soininharjun ja Niiniharjun selänteet, komea Vatulanharju sekä Ulvaanharju.

Reitti on merkitty Pirkan ura ja MTB-viitoituksella sekä reittimerkein. Merkintätapa vaihtelee ylläpitäjästä riippuen - suosittelemme gpx-jäljen avulla suunnistusta. Reitti sopii hyvin maastopyöräretkeilyyn.

Hämeenkangas on puolustusvoimien harjoitusaluetta ja siellä liikkuu usein harjoitusjoukkoja. Huomioi tämä retken suunnittelussa. Lisätietoja ajankohtaisista liikkumisrajoituksista Porin Prikaatista, puh. (02) 99 800

Reitti osa laajempaa kokonaisuutta.

Lisätietoja reitistä

97 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Viidentienristeyksen pysäköintialueelta seurataan Pirkan uran opasteita kohti Kuninkaanlähdettä. Heti reitin alussa Viidentienristeyksen laavu, nuotiopaikka ja käymälä. Reitti jatkuu laavun ohitse, noin 2,6 km kohdalla risteys, josta mahdollista poiketa oikealle Matolaavulle. Jatketaan risteyksestä suoraan noin 800 m, ylitetään Kyrönkankaantie. Reittiä merkintöjä seuraten eteenpäin 1,3 km, jolloin mahdollisuus poiketa vasemmalle Hiihtolaavulle (n. 200 m). Reittiä eteenpäin noin 600 m, mahdollisuus poiketa oikealle Kunkunpesän kodalle (n. 350 m). Jatketaan reittiä ja ylitetään Kuninkaanlähteentie.

Kuninkaanlähteentien ylityksen jälkeen pysäköintialueelta seurataan reittimerkintöjä. Noin 300 m kuluttua risteyksessä opasteet oikealle Kuninkaanlähteen puolikodalle, jonka yhteydessä käymälä. Reitti jatkuu risteyksestä suoraan, noin 1 km kuluttua käännytään risteyksestä vasemmalle. Jatketaan reittimerkintöjä seuraten suoraan kunnes 1,8 km kuluttua käännytään risteyksestä oikealle ja heti vasemmalle. Noin 900 m päässä käännytään jyrkässä mutkassa vasemmalle ja jatketaan noin 600 m. Reitin oikealla puolen taukopaikka Ruskalaavu, jonka yhteydessä kaivo ja käymälä.

Ruskalaavulta jatketaan reittimerkintöjä seuraten noin 1 km ja käännytään risteyksestä oikealle. Jatketaan noin 100 m ja käännytään vasemmalle. Jatketaan 2 km suoraan reittiä seuraten. Reitti ylittää nyt metsäautotien. Jatketaan reittiä 1,2 km Sormelan laavulle. Laavulta jatketaan reittiä 1,2 km, kunnes tullaan tienristeykseen. Ylitetään Sormelantie ja jatketaan reittiä, joka seuraavalla 500 m matkalla kiertää lentokenttäalueen reunaa pitkin ja nousee sitten Jämin reittien pääopastuspisteelle. Vasemmalle jää Jämin hotelli ja ravintola sekä matkailualue, mahdollisuus ruokailuun ja majoitukseen.

Pääopastuspisteeltä reitti jatkuu Hämeenkankaan tasaista keskiterassia seuraten noin 1 km ja nousee sitten noin 1 km matkalla ylös Niiniharjun laelle, jossa oikella Niinikota ja käymälä.

Niinikodalta jatketaan reittimerkintöjä seuraten, reitti hakeutuu harjanteen korkeimmalle kohdalle ja seurailee sitä. Noin 900 m päässä ylitetään metsäautotie. Reitti jatkuu suoraan noin 1,2 km, matkan varrella joitain risteäviä reittejä. Saavutaan risteykseen josta reitti jatkuu loivasti oikealle. Tästä risteyksestä mahdollisuus poiketa Koivistonvadille, joka on vasemmalla noin 1 km päässä. Reitti jatkuu nyt noin 600 m pituisena suorana ja kääntyy sitten vasemmalle juuri ennen Kyrönkankaantietä. Metsähallituksen ylläpitämä osuus päättyy tähän, mahdollisuus palata reittiä takaisin tai jatkaa eteenpäin Ikaalisten ylläpitämälle osuudelle.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä

Ajo-ohjeet

23- tai 44-tietä Kankaanpäähän ja kaupungin keskustan eteläpuolelta 44-tieltä käännytään Pansian risteyksestä, jatketaan noin 2,3 km, käännytään opasteita seuraten vasemmalle kohti Hämeenkankaan Viidentienristeystä, jatketaan noin 3 km. Perillä pysäköinti oikealla puolen tietä.