Skip to content

Pituus 4,6 km
Arvioitu kesto 1h 30min
Keskivaativa

Lauhanvuoren kansallispuiston alempi rengasreitti on läpileikkaus alueen geologiasta. Harvinaisesta hiekkakivestä koostuvat pirunpellot, kivijadat, ovat Lauhanvuoren erikoisuus. Kivijadalla on nähtävillä lisäksi jääkauden jälkeinen maanjäristyksen jälki, joka halkaisee pirunpellon. Avarat mäntymetsät puolestaan kertovat karusta muinaisen jääjärven huuhtomasta maaperästä ja soilla tutustut alueen erikoisiin pohjavesiolosuhteisiin. Reitin varrelta löytyy myös vuodenaikaiskosteikkoja. Taukopaikkana Leikkistenkankaan laavu tarjoaa rauhaa ja avaria maisemia lähiluontoon.

Reitti kuuluu Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkin kärkireitteihin.

Lisätietoja reitistä

146 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Lähde parkkipaikalta kohti etelää. Noin 150 metrin jälkeen saavut opastaululle, jonka edestä polku jatkuu vasempaan Kivijadan päälle. Kivijadan ylittävälle osuudelle on rakennettu lankkupolku. Kun olet tutustunut Kivijadan erikoisuuksiin, jatka polkua kohti itää. Noin 1,3 km päässä polku haarautuu, jatka oikealle etelään vievää polkua. Noin 1 km päässä saavut suon laitaan. Ylitä suo pitkospuita pitkin. Suon jälkeen polku kääntyy luoteeseen. Noin 500 metrin päässä saavut Leikkistenkankaan laavulle. Laavulta reitti jatkuu länteen, jossa noin 500 metrin päässä on polun risteys. Jatka suoraan kohti pohjoista, näet Kivijadan muodostaman vallin kohoavan idässä metsän takana. Noin 500 metrin päässä saavut alussa mainitulle opastaululle. Jatka taululta noin 150 metriä pohjoiseen niin olet parkkipaikalla.

Polku on risteyskohdissa merkitty opasteviitoin, joissa lukee Pirunkierros.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Kansallispuiston itäpuolelta Kankaanpää-Kauhajoki -tieltä numero 44 on Muurahaisen kylässä opasteet Lauhanvuoren kansallispuistoon. Seuraa niitä noin 5 km, kunnes saavut loivapiirteisen Lauhanvuoren huipulle. Jatka matkaa toiset 5 km kunnes vasemmalle on tienviitta Kivijadalle. Käänny vasemmalle ja jatka noin 200 metriä, saavut pysäköintialueelle.

Lännesta saapuessa seuraa Lappväärti-Honkajoki -tietä numero 664. Isojoen keskustan jälkeen, noin 1,5 km kirkosta kaakkoon, on risteys, jossa on opasteet Lauhanvuoren kansallispuistoon. Seuraa opasteita ja jatka noin 8 km, kunnes oikealle on tienviitta Kivijadalle.  Käänny oikealle ja jatka noin 200 metriä, saavut pysäköintialueelle.