Skip to content

Pituus 2,3 km
Arvioitu kesto 0h 35min
Helppo

Rantapolku kiertaa Lauhanvuoren lakialueen muinaisen saaren maisemissa, tutustuttaa alueen perunanviljelyhistoriaan sekä poikkeaa Länsi-Suomen ylimmän jääkauden jälkeisen rantaviivan maisemissa ennen kuin nousee taas ylös Lauhanvuoren huipulle. Reitin varrella on suomenkieliset luontopolkutaulut. Rantapolku kulkee osittain samoja polkuja kuin Terassikierros ja sitä voi hyödyntää vaihtoehtoisena reittinä.

Reiti lähtöpisteessä on käymälä, opastuspiste, näkötorni ja pöytä- ja penkkiyhdistelmiä isonkin ryhmän taukotarpeisiin. Raitin pohjoisin osuus ohittaa Lauhan vuokratuvan ja sen yhteydessä olevan parilaavun sekä käymälän suhteellisen läheltä. Rantapolkua ja alueen palvelurakenteita ylläpitää Metsähallitus.

Lisätietoja reitistä

202 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa Lauhanvuoren näkötornin juurelta, josta on viitoitus reitille. Jatka viitoitusta seuraten polkua noin 50 m ja käänny sitten vasemmalle. Jatka lakialueen kangasmetsässä mutkittelevaa polkua loivasti alamäkeen noin 500 m ja käänny sitten vasemmalle. Jatka polkua noin 30 m, saavut vanhalle perunamaalle. Jatka eteenpäin, polku ohittaa matkan varrella useita muinaisia purouomia. Noin 300 m päässä polku laskeutuu jääkauden jälkeisen korkeimman rannan luo, maisema muuttuu kuusikkoisesta sekametsästä avaraksi mäntykankaaksi. Jatka reittiä eteenpäin noin 300 m, ja käänny sitten opasteiden mukaisesti oikealle. Jatka noin 400 m, saavut risteykseen, josta vasemmalle poikkeamalla yhteys Lauhan vuokratuvalle. Reitti jatkuu risteyksestä ylämäkeen, noin 300 m päässä olevasta polunhaarasta valitaan oikeanpuoleinen ja jatketaan noin 500 m, kunnes saavutaan huipulle. Ennen tornia olevassa polkujen risteyksessä seurataan opasteita tornin luo.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Lauhanvuorentietä opasteiden mukaisesti Lauhanvuorten kansallispuistoon ja Lauhanvuoren huipun pysäköintialueelle. Pysäköintialueelta siirrytään jalan näkötornille, jonka luota opastus reitille.