Skip to content

Pituus 33,7 km
Arvioitu kesto 4h 0min
Keskivaativa

Geobike-reitti yhdistää monipuolisesti Lauhanvuoren geologisia kohteita. Muun muassa huipun näkötorni, Spitaalijärvi, Aumakivi ja Kivijata ovat reitin varrella. Reitti kulkee vaihtelevassa maastossa polkuja, latu-uria ja hiekkateitä pitkin ja on ajettavissa ainoastaan sulan maan aikaan.

Reitille voi lähteä useista eri lähtöpisteistä, suositeltu aloituspaikka on Lauhansarven luontomatkailukeskus. Reitin voi jakaa kahteen pienempään lenkkiin (8 tai 16 km) tai yhdistää lenkit yhdeksi 35 kmi reitiksi. Reitti on merkitty opasviitoin ja vihreillä värimerkeillä. Yhdysreittiosuus on merkitty vihreä-valkoisilla merkeillä.

Tulentekopaikkoja reitin varrelta löytyy Spitaalijärveltä, Kaivolammilta sekä Kärkikeitaan päivätuvalta. Reitin varrella voi yöpyä Spitaalijärven itärannalla ja Kaivolammilla teltassa, tai Lauhan vuokratuvalla. Retkeilypalvelujen yhteydessä on käymälät.

Lisätietoja reitistä

Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Koko reitin kuvaus:

Reitti alkaa maantieosuudella Lauhansarven luontomatkailukeskukselta kohti Lauhanvuorta. Noin 6 km maantieosuuden jälkeen käännytään oikealle Spitaalijärven risteyksestä ja ajetaan noin 700 m Spitaalijärven pysäköintialueelle.

Spitaalijärven pysäköintialueelta jatketaan poluille vievästä portista opasviittoja seuraten Spitaalijärven keittokatokselle, jossa ensimmäinen taukopaikka. Keittokatokselta jatketaan reittiviittoja ja merkintöjä seuraten järven eteläpuolitse Spitaalijärven telttailualueelle ja sieltä eteenpäin Lauhanvuoren huipulle, jonne keittokatokselta on 2 km matkaa. Huipulle johtava polku päätyy Lauhanvuorentien varteen huipun parkkipaikan lähelle. Reitti jatkuu tien kautta parkkipaikalle, josta mahdollisuus poiketa näkötornille.

Lauhanvuoren huipun pysäkointialueelta reitti jatkuu tornille vievän portin luota maasto-osuudelle, joka kuljettaa jäätikön sulavesiuomalle ja sieltä edelleen alamäkeen kohti Kaivolammenkangasta. Noin 2,5 km alamäkiosuuden jälkeen polkujen risteyksestä mahdollista poiketa vasemmalle Kaivolammen taukopaikalle. Reitti jatkuu risteyksestä oikealle, Kärkikeitaan suoalueen reunaa seuraten.

Noin 1,2 km kuluttua mahdollista poiketa oikealle Lauhan tuvalle vievälle polulle. Noin 500 m eteenpäin seuraavasta risteyksestä vasemmalle on mahdollista poiketa Kärkikeitaan päivätuvalle. Reitti jatkuu oikealle, noin 700 m kuluttua tavoittaa Lauhanvuoren vanhan Selkätien. Tästä reitti jatkuu kohti Lauhanvuorentietä, joka ylitetään noin 1,9 km jälkeen. Lauhanvuorentien jälkeen reitti jatkuu noin 3 km vanhoja metsäteitä seuraten, kunnes reitti kääntyy oikealle, ja noin 100 m metsäpolkuosuuden jälkeen tavoittaa vanhan Spitaalijärvelle vievän metsätien. Jatketaan tätä noin 2 km, ja käännytään oikealle.

Jatketaan noin 700 m seuraavaan risteykseen. Matkan varrella vasemmalla näkyy Kuivajärvi, Lauhanvuoren suurin kausikosteikko. Risteyksestä käännytään oikealle ja jatketaan noin 500 m seuraavaan risteykseen. Käännytään oikealle, jatketaan noin 400 m, ja käännytään taas oikealle. Jatketaan noin 500 m, jolloin saavutaan Spitaalijärven polkuristeykseen. Tässä mahdollista poiketa Spitaalijärven taukopaikalle ja pelkkää reitin yläosuutta ajettaessa takaisin huipulle vievällä osuudelle.

Reitti jatkuu risteyksestä vasemmalle kohti Spitaalijärven pysäköintialuetta. Täältä siirtymäosuus Lauhanvuorentien kautta Kivijadalle, Spitaalijärven tienristeyksestä Kivijadan risteykseen. 3,6 km. Kivijadan risteyksestä käännytään opasteita seuraten oikealle.

Noin 200 m kuluttua saavutaan Kivijadalle, jossa mahdollisuus jalkautua Lauhanvuoren näyttävimmän geologisen nähtävävyyden äärelle. Reitti jatkuu Kivijadalta loivalla alamäellä kohti Aumakiventietä ja sen yli, kunnes saavutaan vanhoille rapaumasorakuopille. Seuraa lyhyt märkä ja tekninen osuus, joka osin pitkostettu. Teknisen osuuden pituus noin 200 m.  Kosteikko-osuuden jälkeen noustaan takaisin kuivalle kankaalle. Noin 1,4 km Kivijadan jälkeen saavutaan Aumakivelle, joka on toinen Lauhanvuoren tunnetuimmista geologisista nähtävyyksistä.

Aumakiveltä jatketaan opasteiden mukaisesti noin 1,1 km vanhaa metsätietä, kunnes saavutaan metsäautotielle. Jatketaan oikealle, noin 1 km päästä Sarviluoman kylällä tien risteyksestä käännytään vasemmalle ja jatketaan noin 550 m ja käännytään risteyksestä oikealle. Jatketaan noin 1,2 km, kunnes saavutaan Lauhanvuorentien risteykseen. Käännytään vasemmalle ja noin 300 m kuluttua saavutaan Lauhansarven luontomatkailukeskukseen.

Reitti osina:

Lauhanvuoren ylempi, noin 16 km osuus em. kuvauksen mukaisesti Spitaalijärven pysäkointialueelta tai Lauhanvuoren huipun pysäköintialueelta aloittaen ja lähtöpisteeseen palaten.

Lauhanvuoren alempi, noin 8 km osuus aloitetaan maantieosuudella Lauhansarvesta, mutta noin 2,1 km kuluttua käännytään oikealle Kivijadalle ja jatketaan em. kuvauksen mukaisesti takaisin Lauhansarveen.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä

Ajo-ohjeet

Lauhanvuoren kansallispuistoon on opastus Kauhajoki - Kankaanpää tieltä (44) ja Honkajoki - Kirstiinankaupunki -tieltä (664).

44-tien suunnasta Muurahaisen kylästä käännytään kohti Lauhanvuoren kansallispuistoa ja jatketaan Lauhanvuorentietä eteenpäin. Lauhanvuoren huipulle on noin 5 km, Spitaalijärvelle noin 7 km ja Lauhansarven luontomatkailukeskukseen noin 12 km.

664-tieltä käännytään Isojoelta opasteiden mukaisesti kohti Lauhanvuoren kansallispuistoa ja jatketaan Lauhanvuorentietä. Lauhansarven luontomatkailukeskukseen noin noin 5 km, Spitaalijärvelle noin 11 km ja Lauhanvuoren huipulle noin 12 km.