Skip to content

Pituus 80,6 km
Arvioitu kesto 8h 0min
Keskivaativa

Metsäteitä, kärrypolkuja ja hiljaisia maanteitä seuraileva reitti, joka yhdistää Lauhanvuoren ja Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuistot ja Hyypänjokilaakson maisemat.  Sopii erinomaisesti gravel-pyörälle, mutta on ajettavissa myös maasto- tai retkipyörällä.

Aja reitti kahden päivän retkenä, ota eväät mukaan. Majoittua voit kansallispuistoissa omalla majoitteella tai vuokratuvassa. Voit myös poiketa reitiltä ja saunoa ja yöpyä Lauhansarvessa. Reitin lähtö- ja päätepisteessä Nummijärven leirintäalueella on ravintola- ja majoituspalveluja sekä rantasauna.

Nähtävyyksiä ja hyviä taukopaikkoja reitin varrella ovat mm. Kauhaneva, Spitaalijärvi, Lauhanvuoren torni sekä Katikankanjoni. Reitin varrella on neljä kaivoa ja useita uimapaikkoja.

Reitti on opastettu GPX-jälkenä ja kartalla. Reitin varrella on risteyskohdissa puisia opasteviittoja sekä suorilla osuuksilla sinisiä maastopyöräreittimerkkejä, mutta reitti ei ole ajettavissa pelkkien maastomerkintöjen perusteella.

Lisätietoja reitistä

115 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa Nummijärven leirintäalueelta, jonka portin ulkopuolella on avoin P-paikka. P-paikalta lähdetään kohti Nummijärventietä, ajetaan noin 350 m ja käännytään risteyksestä oikealle. Jatketaan asfaltoitua tietä noin 1,6 km. Oikealla on Lapinkaivon suppa, Lapinharju ja nälkävuosien muistomerkki. Lapinkaivolta jatketaan noin 400 m ja käännytään oikealle, kohti Kauhanevaa. Seuraa noin 5 km hiekkatieosuus, joka päättyy Nummikankaan pysäköintialueelle. Pysäköintialueella on käymälä ja Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston opastuspiste.

Nummikankaan pysäköintialueelta jatketaan moottoriajoneuvoilta suljetulle puomitetulle tieosuudelle. Noin 600 m ajon jälkeen oikealla on Nummikankaan nuotiopaikka, kaivo ja näkötorni sekä käymälä. Nuotiopaikalta jatketaan aiemmin seurattua tieuraa, joka kapenee ja ylittää Kauhanevan. Noin 400 m päässä oikealle haarautuu pitkospuupolku, jota pitkin pääsee Kauhalammin rantaan. Pitkospuureitti on varattu jalankulkijoille.

Risteyksestä jatketaan suoraan. Sorastettu kärrytie vaihtuu leveään lankkupolkuun. Noin 100 m päässä oikealla on esteetön katselulava. Lankkupolku jatkuu noin 400 m kunnes reitti siirtyy suolta kuivalle maalle. Noin 800 m päässä saavutaan Salomaan pysäköintialueelle. Täältä mahdollisuus poiketa oikealle Kauhanevan laitaan Salomaan nuotiopaikalle, jossa on puolikota, nuotiopaikka ja kaivo sekä telttapaikkoja. Salomaalla on myös käymälä.

Salomaan pysäköintialueelta jatketaan Kyrönkankaantietä noin 3,5 km Elliharjuun, jossa risteyksestä käännytään oikealle ja jatketaan maantietä noin 6 km ja käännytään sitten vasemmalle, kohti Karhukangasta. Jatketaan metsätietä noin 8 km ja käännytään tien päässä oikealle. Jatketaan noin 2,7 km tietä pitkin, ja käännytään sitten oikealle metsätielle. Jatketaan noin 3,5 km kunnes saavutaan T-risteykseen, josta käännytään vasemmalle. Noin 750 m jälkeen saavutaan 44-tien laitaan. Ylitetään tie ja opasteiden mukaan jatketaan kohti Lauhanvuorta.

Noin 2 km jälkeen saavutaan kansallispuiston rajalle. Jatketaan puiston läpi vievää vanhaa kärrytietä pitkin noin 3,3 km, kunnes saavutaan Spitaalijärvelle. Tieuralta on opastus Spitaalijärven keittokatokselle, joka sopii taukopaikaksi. Spitaalijärven itäpuolella on myös telttailumahdollisuus. Molemmissa on käymälät.

Spitaalijärven katokselta jatketaan polkua seuraten kohti pysäköintialuetta ja jatketaan sieltä noin 650 m Lauhanvuorentielle. Käännytään risteyksestä oikealle ja noustaan loivasti Lauhanvuoren huipulle, joka on noin 1,9 km päässä. Huipulla mahdollisuus kiivetä näkötorniin. Huipulla on myös opastuspiste ja käymälä.

Lauhanvuoren huipulta reitti jatkuu itään, kohti Muurahaista. Jatketaan noin 1,1 km ja käännytään vasemmalle. Reitti seuraa nyt vanhaa Selkätietä. Noin 1 km päässä on neljän tien risteys, josta vasemmalle kääntyy tie Lauhan kämpälle, joka on noin 700 m päässä. Reitti jatkuu suoraan Selkätietä pitkin. Noin 1 km jälkeen vasemmalle kääntyy puomitettu tie, jota pitkin pääsee Kärkikeitaan päivätuvalle, noin 400 m reitiltä. Tästä risteyksestä jatketaan suoraan Selkätietä pitkin n. 1,9 km, ja käännytään sitten risteyksestä oikealle, hieman ruohottuneelle tieuralle. Jatketaan tätä uraa seuraten noin 2,4 km.

Ura päättyy metsäautotien risteykseen. Käännytään oikealle ja jatketaan noin 550 m. Käännytään sitten vasemmalle johtavalle kärrypolulle, jonka varressa noin 200 m päässä on paikallisen seurakunnan ylläpitämä Paholuoman laavu. Laavulla on polttopuita ja käymälä.

Paholuoman laavulta jatketaan polku-uraa pitkin eteenpäin noin 300 m ja käännytään vasemmalle ja heti perään metsäautotielle saavuttaessa oikealle ja jatketaan noin 500 m seuraavaan risteykseen. Käännytään oikealle ja jatketaan loivasti vasemmalle kaartavaa metsäautotietä noin 3 km. Tie haarautuu kolmeen suuntaan, valitaan tienhaaroista keskimmäinen ja jatketaan sitä seuraten noin 3,5 km. Saavutaan 44-tielle, käännytään vasemmalle ja jatketaan 3,3 km Kirveskylän risteykseen. Käännytään oikealle.

Jatketaan noin 1,4 km kylätietä pitkin. Vasemmalla aukeavat maisemat Hyypänjokilaaksoon. Pajuluomalle saavuttaessa käännytään oikealle peltotielle, ja jatketaan sitä noin 600 m. Saavutaa metsän laitaan ja jatketaan metsätietä noin 700 m. Seuraa reitin maastoltaan vaativin osuus, kun reitti laskeutuu jyrkästi, 50 m matkalla noin 15 m Katikankanjonin pohjalle. Reitti kulkee vanhaa kärrytietä pitkin kanjonin pohjalla noin 100 m ja nousee sitten suhteellisen jyrkästi ylös kanjonista. Kanjonin pohjalla mahdollista jalkautua ja tutustua vasemmalla kohoavaan Kolmentuulenlakkiin.

Noin 200 m mittaisen kanjonista nousun jälkeen reitti jatkaa vanhaa kärrypolkua pitkin. Noin 350 m päässä vasemmalle johtaa polku Katikankanjonin laavulle, jonka yhteydessä on myös käymälä. Laavun risteyksestä 250 m päässä reitti kääntyy vasemmalle ja seuraa Kiviluoman maantietä noin 2 km, ja kääntyy sitten oikealle Nummijärveä kohti vievälle metsäautotielle. Tätä tietä ajetaan nyt noin 9 km, kunnes saavutaan Nummilahdentielle. Käännytään oikealle, ajetaan noin 1,8 km ja käännytään risteyksestä vasemmalle. Noin 400 m päästä seurataan opasteita vasemmalle kohti Nummijärvi Campingia ja noin 350 m päässä ollaan perillä, takaisin lähtöpaikassa.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä

Ajo-ohjeet

Kauhajoen suunnasta Nummijärvelle ajetaan jatkamalla 44-tietä, mutta ei käännytä kohti Kankaanpäätä vaan jatketaan suoraan 6700-tieksi muuttuvaa tietä pitkin Nummijärvelle. Ajetaan Nummijärven kylän läpi ja seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

Etelästä 44-tietä ajetaan Kauhajärvelle, käännytään oikealle Kiviluomantielle, jatketaan noin 5 km ja käännytään oikealle Kivijärventielle, noin 6 km jälkeen käännytään oikealle Nummilahdentielle ja jatketaan noin 2 km, käännytään sitten vasemmalle ja noin 400 m päästä seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä pohjoisesta saavuttaessa käännytään Jalasjärvellä noin 1,7 km Juustoportin jälkeen oikealle kohti Karviaa, jatketaan 16 km ja käännytään oikealle kohti Nummijärveä. Noin 9 km jälkeen käännytään vasemmalle kohti Nummijärven kylää ja kylän jälkeen seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä etelästä saavuttaessa käännytään Parkanosta vasemmalle kohti Karviaa. Karviassa käänytään oikealle ja ajetaan kirkonkylän läpi. Noin 3 km päässä käännytään risteyksestä vasemmalle kohti Kauhajokea ja jatketaan noin 19 km ja seurataan sitten opasteita vasemmalle kohti Nummijärvi Campingia.