Skip to content

Pituus 2,2 km
Arvioitu kesto 1h 30min
Keskivaativa

Jyrkkäpiirteisessä maastossa kulkeva vaativa polku, joka palkitsee maisemillaan ja tunnelmallaan. Katikankanjonissa yhtyy kolme hiekkakankaaseen kulunutta jyrkkäreunaista kurua, joiden pohjalla mutkittelevissa puroissa elää muun muassa taimenta. Polku seurailee purojen reunamia ja nousee ajoittain kanjoniin jääneiden eroosiojäänteiden päälle. Polun alkupäässä on laavu ja kuivakäymälä. Reitti on osa Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston reittiverkostoa, mutta sijaitsee erillään kansallispuiston muista reiteistä.

Reitti kuuluu Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkin kärkireitteihin.

Lisätietoja reitistä

132 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Seuraa viitoitusta pysäköintialueelta luoteeseen vanhaa tieuraa pitkin. Noin 40 metrin päässä tieuralta erkanee oikealle polku. Seuraa polkua, ja 150 metrin päässä käänny polun risteyksessä vasemmalle. Jatka polkua kohti luodetta. Noin 150 metrin päässä polulta erkanee pistopolku vasemmalle, jossa ylhäällä kurun partaalla on laavu. Kurun pohjalla polku jatkuu eteenpäin, ylittäen puron kahdesti. Noin 600 metrin  kuluttua polku saavuttaa vanhan metsätien ja ylittää puron, minkä jälkeen tieltä erkanee polku oikealle. Jyrkkää ylämäkeä kulkeva polku nousee Kolmentuulenlakin lakitasanteelle. Sieltä polku laskeutuu kohti itää alas kuruun, ylittää puron ja nousee rinnettä ylöspäin. Se seurailee eroosiojäänteistä muodostuvia harjanteita ja purolaaksoa kohti kaakkoa. Lopulta polku saavuttaa kanjonin itäisimmän sillan ja siirtyy takaisin kohti polun alussa ollutta risteystä. Risteykseen saavuttaessa valitaan vasen haara ja kävellään noin 150 metriä, jolloin saavutaan metsätielle ja käännytään vasempaan. Noin 40 metrin päässä reitti palaa lähtöpisteeseen.
Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Etelä-Suomesta 3-tietä saavuttaessa käännytään Parkanosta 274-tielle ja ajetaan Karviaan. Karviassa saavutaan T-risteykseen, josta käännytään vasemmalle ja 300 metrin päästä oikealle, seuraten opasteita Kauhajärvelle. Noin 3 kilometrin jälkeen käännytään vasemmalle kohti Kauhajärveä. 15 kilometrin jälkeen saavutaan Kauhajärven kirkolle, jossa käännytään oikealle 17039-tielle (Kiviluomantie) ja jatketaan sitä 3,3 km, ja käännytään opasteen mukaisesti oikealle Katikankanjonin pysäköintialueelle (Kiviluomantie 461).

Porin suunnasta etelästä tai Seinäjoen suunnasta pohjoisesta saavuttaessa 44-tieltä (Kankaanpää-Kauhajoki) Kauhajärveltä käännytään 17039-tielle (viitta Hautalankylä). Jatketaan sitä 3,5 km, ja käännytään opasteiden mukaisesti vasemmalle, jossa on pysäköintialue.