Skip to content

Pituus 176,5 km
Arvioitu kesto 12h 5min
Keskivaativa

172 km mittainen pyöräretkeilyreitti Pohjois-Satakunnan hiljaisilla kyläteillä, erämaisilla metsätaipaleilla ja järvimaisemissa. Kankaanpään torilta alkava rengasreitti yhdistää alueen palvelut ja nähtävyydet sekä johdattaa seudun kulttuurihistorian ilmiöiden ja tapahtumien äärelle.

Kankaanpään, Siikaisten, Honkajoen, Karvian ja Jämijärven taajamien lisäksi reitin varrelta löytyvät seuraavat Geopark-kohteet: Haapakeidas, Huidankeidas, Lauhanvuoren kansallispuisto, Kauhanevan - Pohjankankaan kansallispuisto, Häädetjärvi ja Hämeenkangas.

Reitin suositeltu kulkusuunta on myötäpäivään. Reitti on rengasreitti ja se kulkee pääasiassa kestopäällystettyjä teitä tai hyväpintaisia sorateitä pitkin. Reitti on opastettu digitaalisesti Outdooractivesta löytyvän GPX-jäljen avulla.

Lisätietoja reitistä

43 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Kankaanpään torilta lähdetään reitille Postellin ja Hesburgerin välistä, ylitetään Keskuskatu ja käännytään oikealle. Seurataan kevyen liikenteen väylää Keskuskadun varressa 1,3 km kunnes saavutaan liikenneympyrään. Käännytään vasemmalle ja jatketaan kevyen liikenteen väylää toiselle liikenneympyrälle. Toisen liikenneympyrän jälkeen käänytään oikealle ja ylitetään Asemakatu, käännytään vasemmalle. Jatketaan 70 m ja käännytään vasemmalle. Alitetaan Laviantie, jonka jälkeen käännytään oikealle.

Jatketaan kevyen liikenteen väylää noin 300 m, käännytään vasemmalle ja jatketaan noin 400 m. Käännytään oikealle, alitetaan Porintie alikulun kautta ja käännytään sen jälkeen vasemmalle. Jatketaan kevyen liikenteen väylää sen loppuun asti ja siirrytään Porintien varteen. Jatketaan 650 m ja käännytään oikealle Venesjärventielle. Jatketaan Venesjärventietä eteenpäin.

Noin 2,7 km päässä ylitetään Karvianjoki. Jatketaan Venesjärventietä noin 6 km, kunnes saavutaan Venesjärvelle. Venesjärvellä on kauppa, viinitila ja lähituotemyymälä sekä uimaranta.

Venesjärveltä jatketaan Venesjärventietä noin 7 km, jolloin saavutaan kunnanrajalle. Jatketaan edelleen noin 4 km, kunnes saavutaan risteykseen. Jatketaan risteyksestä suoraan Hirvijärventietä. Noin 9 km kuluttua saavutaan Hirvijärven ylittävälle sillalle. Jatketaan noin 6 km, jolloin tien vasemmalla puolen on Siikaisten kirkko ja kotiseutumuseo. Kirkon ja hautausmaan vierestä kulkevan Pappilantien kautta yhteys Itäjärvelle, jossa on lintutorni ja laavu.

Kirkon jälkeen jatketaan Hirvijärventietä, noin 300 m päässä on Heinijoen silta ja tästä 200 m eteenpäin saavutaan Siikaisten keskustaan. Neljän tien risteyksestä jatketaan suoraan Lauttijärventietä seuraten, ja noin 100 m päässä käännytään oikealle Kankaanpääntielle. Jatketaan sitä noin 650 m, kunnes neljän tien risteyksestä käännytään vasemmalle, Rantatielle, jota jatketaan noin 150 m. Käännytään sitten oikealle Paloniementielle, jatketaan sitä eteenpäin noin 400 m.

Tien päästä alkaa kevyen liikenteen väylä, jota jatketaan eteenpäin. Noin 300 m päässä se päättyy uimarannalle vievän tien varteen, uimaranta vasemmalla. Reitti jatkuu oikealle, noin 70 m päässä liittyy Eteläpääntiehen, eteläpään matkailukeskus on tästä risteyksestä vasemmalla. Reitti jatkuu oikealle ja noin 250 m päässä liittyy Siikaistentiehen. Käännytään vasemmalle ja lähdetään seuraamaan Siikaistentietä.

Noin 1,3 km kuluttua tien oikealla puolen on Tunturijoen museosilta. Noin 3 km kuluttua ylitetään Samminjoki. Tästä 1 km eteenpäin saavutaan risteykseen, josta käännytään vasemmalle, kohti Honkajokea. Jatketaan Honkajoentietä, joka pian ylittää Samminjoen. Sillan jälkeen vasemmalle yhteys Haapakeitaalle, tienvarsiopasteet Katselmankalliolle, jossa näkötorni, laavu, autiotupa ja yhteys Haapajärven luontoreitille.

Reitti jatkuu kohti Honkajokea, noin 5,4 km päässä saavutaan kunnanrajalle, jossa tien nimi vaihtuu Rynkäistentieksi. Jatketaan sitä eteenpäin, noin 8 km kuluttua saavutaan Pieksunkankaan laitaan, kankaalta löytyy muinaisjäännökseksi luokiteltava Tervatie ja muinaisröykkiöitä. Noin 2,6 km harjumaisemien jälkeen vasemmalle risteää tie kohti Pesämäkeä. Jatketaan suoraan, seuraa noin 4 km osuus Karvianjokilaakson viljelymaisemien keskellä. Lopuksi saavutaan liikenneympyrään, jota ennen käännytään vasemmalle, ylitetään Rynkäistentie ja seurataan kevyenliikenteen, ylitetään Pohjanmaantie ja käännytään oikealle ja jatketaan kevyen liikenteen väyllä kohti Honkajokea. Liikenneympyrän jälkeen vasemmalla Honkahovi, jossa hotelli- ja ravintolapalveluja.

Honkahovilta jatketaan Honkajoelle, noin 700 m päässä ylitetään Karvianjoen Lankoski. Noin 400 m eteenpäin saavutaan neljän tien risteykseen. Risteyksen oikealla puolen on Honkajoen kirkko. Reitti kääntyy vasemmalle Katkontielle, jota seurataan nyt 11,6 km. Reitti kulkee maaseutumaisemissa. 11,3 km kohdalla ylitetään Karvianjoki Jyllin padon alapuolelta, voimalaitos jää oikealle. Tie päättyy neljän tien risteykseen, josta käännytään oikealle. Jatketaan Aunesluomantietä 8,5 km. Saavutaan kunnanrajalle, tien nimi vaihtuu Skanssintieksi. Jatketaan sitä 5,5 km, kunnes saavutaan Skanssiin, jossa käännytään vasemmalle. Risteyksessä vasemmalla ovat Skanssin vanhat aitat. Jatketaan Kauraharjuntietä noin 300 m ja käännytään vasemmalle Karviantietä seurailevalle kevyen liikenteen väylälle.

Jatketaan kohti Karviaa, jonne on matkaa noin 8,5 km. 600 m päässä vasemmalle jää Kultuurikeskus Skantzi. 100 m Skantzin jälkeen reitti siirtyy Karviantielle, ja noin 1 km jälkeen takaisin kevyen liikenteen väylälle, jota seurataan Karvian keskustaan. Juuri ennen keskustaan saapumista ylitetään Parkanoon vievä Ylä-Satakunnantie. Risteyksen jälkeen jatketaan Karvian kirkolle, noin 200 m.

Kirkon luota reitti kääntyy oikealle, ja jatkuu Kirkkomukkaa pitkin noin 450 m. Reitti saapuu Ylä-Satakunnantielle, kääntyy vasemmalle ja seuraa Ylä-Satakunnan tietä noin 6 km. Suomijärvellä reitti kääntyy oikealle Rannankyläntielle, ja seuraa sitä 7,5 km, kunnanrajalle asti. Kunnanrajalla tien nimi vaihtuu Suomijärventieksi, jatketaan sitä suoraan 7,5 km. Laholuomalla risteyksestä käännytään oikealle Kuusijärventielle, ja jatketaan sitä 3 km. Saavutaan neljän tien risteykseen, josta käännytään vasemmalle ja jatketaan edelleen Kuusijärventietä 10 km.

Porintielle saavuttaessa käännytään oikealle ja noin 200 m päästä vasemmalle. Jatketaan Kuusijoentietä noin 7 km Tyykköseen, jossa käännytään T-risteyksestä vasemmalle. Jatketaan Tykkööntietä noin 5 km, saavutaan Jämijärvelle. Ylitetään Jämijärventie ja käännytään vasemmalle, reitti kulkee Jämijärven keskustan läpi. Noin 400 m jälkeen käännytään oikealle Jämintielle. Jatketaan sitä noin 1,4 km, käännytään oikealle Vihuntielle.

Vihuntien risteyksestä mahdollista jatkaa suoraan Jämin matkailukeskukseen, matkaa noin 5 km. Jämillä ravintola- ja majoituspalveluja sekä ohjelmapalveluja.

Vihuntietä jatketaan noin 7 km. Saavutaan Vihun kylään ja kolmen tien risteykseen. Jatketaan tietä suoraan, nimi vaihtuu Kuninkaanlähteentieksi. Noin 5 km kuluttua saavutaan Kuninkaanlähteelle, karavaanarialue, ravintolapalvelut ja maauimala oikealla, Kuninkaanlähde ja majoituspalveluja vasemmalla.

Kuninkaanlähteeltä jatketaan 4 km Pansiankulmalle, jossa T-risteyksestä käännytään oikealle. Jatketaan Pansiantietä noin 3 km, 2km jälkeen käytettävissä kevyen liikenteen väylä. Kirkkokadun risteyksestä käänntyään oikealle ja seurataan Kirkkokatua 1,2 km, saavutaan Kankaanpään kirkolle. Kirkon luota jatketaan Keskuskaduksi muuttunutta katua noin 700 m Kankaanpään torille, jonne reitti päättyy.

Joukkoliikenne

Linja-autoyhteydet Kankaanpään linja-autoasemalle mm. Porista. Polkupyörän kuljetus varattava etukäteen.

Ajo-ohjeet

Kankaanpään keskustaan opasteet kaikista keskeisistä saapumissuunnista 23-tieltä ja 44-tieltä.

44-tietä Kauhajoen suunnasta kohti Kankaanpäätä ja opasteiden mukaan keskustaan.

44-tietä Sastamalan suunnasta kohti Kankaanpäätä ja opasteiden mukaan keskustaan.

3-tietä etelästä saapuessa reittivaihtoehdot Nokian Kolmenkulman liittymästä Poria kohti, Mouhijärveltä kohti Suodenniemeä ja Laviaa, ja Laviasta kohti Kankaanpäätä. Vaihtoehtoinen reitti 3-tietä Ikaalisiin ja Jämijärven ja Niinisalon kautta Kankaanpäähän.

3-tietä pohjoisesta saapuessa Parkanosta 23-tielle kohti Kankaanpäätä ja opasteiden mukaan keskustaan.

Pysäköinti

Ilmainen. Torilla ei ole pysäköintiä torstaisin klo 8 - 16, tori on varattu tuolloin torimyyjien käyttöön.