Skip to content

Pituus 2,8 km
Arvioitu kesto 1h 0min
Helppo

Reitti on 3 km mittainen rengasreitti ja sen suolla kulkevat osuudet on pitkostettu. Keskiaikaista Kyrönkankaantietä seurailevalle osuudelle on rakennettu esteetön lankkupolku. Reitin varrelta löytyy kaksi laituria, nuotiopaikka ja lyhyen sivupiston päästä toinen nuotiopaikka ja näkötorni. Nuotiopaikoilla on kaivot, joista saa juomavettä. Leiriytyminen on sallittua Salomaan nuotiopaikalla.

Reitti kuuluu Lauhanvuori-Hämeenkangas UNESCO Global Geoparkin kärkireitteihin.

Lisätietoja reitistä

169 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Seuraa viitoitusta Salomaan nuotiopaikalta koilliseen. Noin 400 m käveltyäsi käänny vasemmalle risteyksestä. Reitti seurailee nyt vanhaa Kyrönkankaantietä Kauhalammille noin 800 m. Seuraavasta risteyksestä reitti jatkuu vasemmalle, mutta jos haluat käydä näkötornilla, jatka suoraan noin 400 metriä ja käänny sitten vasemmalle Nummikankaan nuotiopaikalle, jonka yhteydessä torni on. Palaa takaisin Kauhalammille, ja jatka sitten länteen Kauhalammin rantaa kulkevaa pitkospuureittiä pitkin. Noin 1,7 km jälkeen reitti palaa Salomaalle, reitin lähtöpisteeseen.

Reitin voi kulkea myös Nummikankaan parkkipaikalta alkaen. Tällöin reitti alkaa Nummikankaan näkötornilta, jonne matkaa kertyy noin 800 metriä. Reitti on viitoitettu vastapäivään, mutta on kuljettavissa molempiin suuntiin.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Etelästä Valtatietä 3 (Tampere - Vaasa) Parkanoon, josta länteen tietä nro 274 Karviaan. Karviasta seuraa kansallispuiston opastekylttejä (10 km) Salomaan pysäköitialueelle (Kyrönkankaatie 345, Karvia).

Pohjoisesta Valtatieltä 3 (Tampere - Vaasa) Kurikasta Kauhajoen opasteiden mukaan tielle 67. Tieltä 67 käänny vasemmalle tielle nro 44 edelleen Kauhajoen suuntaan. Tieltä 44 jatka Karvian suuntaan tietä nro 6700. Tieltä 6700 Nummijärveltä seuraa puiston opastekylttejä Kyrönkankaan kesätietä pitkin Nummikankaan pysäköintialueelle (5 km) (ei tarkempaa osoitetta).

Pysäköinti

Pysäköintialueet sijaitsevat puiston eteläosassa Salomaalla (Kyrönkankaantie 357, Karvia) ja pohjoisosassa Nummikankaalla (Kyrönkankaan kesätie, Kauhajoki). Pysäköintialueille ei ole tarkempia osoitetietoja. Pysäköinti on ilmainen.