Skip to content

Pituus 37 km
Arvioitu kesto 2h 30min
Keskivaativa

Taiteiden reitti on matkailutie, joka sijaitsee Kauhajoen ja Karvian kuntien alueella. Reitin pituus Kammi-kylästä Kulttuurikeskus Skantziin on noin 37 kilometriä. Reitin voi kiertää myös toisin päin tai voit vierailla yksittäisissä kohteissa. Polkupyörällä reitin päätepisteestä takaisin Nummijärvelle pääset esimerkiksi Kyrönkankaan museotietä pitkin Kauhanevan-Pohjankankaan kansallispuiston läpi.

Reitti on opastettu digitaalisesti Outdoor Active -sisällöistä löytyvän GPX-jäljen avulla.

Taiteiden reitin varrella on viisi upeaa kohdetta: Kammi-kylä ja Alpon Savanni, Annen taidekahvila, Karvian kirkko ja ulkomuseoalue sekä Kulttuurikeskus Skantzi.

Lisätietoja reitistä

126 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Reitti alkaa tutustumisella Kammikylään. Kammikylän P-paikalta vie polku Kammikylän portille. Kohde sopii omatoimiseen tutustumiseen. Pyörän voi jättää portille.

Kammikylältä jatkettaessa käännytään oikelle ja jatketaan Jokelantietä noin 300 m ja käännytään risteyksestä oikealle. Jatketaan Nummijärventietä noin 1,9 km ja käännytään oikealle Sarantielle. Jatketaan Sarantietä noin 6,7 km, käännytään sitten vasemmalle Alpon Savannille.

Alpon Savannin jälkeen palataan Sarantielle, käännytään vasemmalle ja jatketaan sitä 800 m. Saavutaan kunnanrajalle, minkä jälkeen tien nimeksi vaihtuu Koivukyläntie. Jatketaan sitä 1,8 km ja käännytään oikealle. Jatketaan Sarapohjantietä noin 12 km, kunnes tien oikealla puolen on Annen taidekahvila.

Annen taidekahvilaan tutustumisen jälkeen palataan Sarapohjantielle, käännytään oikealle, jatketaan 1,8 km Sarveltaan, Käntymäen kyläkaupalle.

Sarvelassa siirrytään kevyen liikenteen väylälle ja jatketaan kohti Karvian keskustaa. Noin kilometrin kuluttua kevyen liikenteen väylä siirtyy tien vasemmalle puolen. Jatketaan matkaa, kunnes saavutaan kunnan keskustaajamaan. Tien nimeksi vaihtuu tällöin Kylä-Karvian tie.

Jatketaan kevyen liikenteen väylää keskustaajaman läpi. Kirkko ja kotiseutumuseo ovat näkyvällä paikalla tien vasemmalla puolen.

Kirkon jälkeen jatketaan kevyen liikenteen väylää eteenpäin kohti etelää. Taajaman jälkeen jatketaan noin 6 km. Siirrytään kevyen liikenteen väylältä Karviantielle ja noin kilometrin päässä saavutaan määränpäähän Kulttuurikeskus Skantziin, joka on tien oikealla puolen.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Kauhajoen suunnasta Nummijärvelle ajetaan jatkamalla 44-tietä, mutta ei käännytä kohti Kankaanpäätä vaan jatketaan suoraan 6700-tieksi muuttuvaa tietä pitkin Nummijärvelle. Ajetaan Nummijärven kylän läpi ja seurataan opasteita Kammikylään.

Etelästä 44-tietä ajetaan Kauhajärvelle, käännytään oikealle Kiviluomantielle, jatketaan noin 5 km ja käännytään oikealle Kivijärventielle, noin 6 km jälkeen käännytään oikealle Nummilahdentielle ja jatketaan noin 2 km, käännytään sitten vasemmalle ja noin 1.6 km päästä käännytään oikealle ja seurataan opasteita Kammikylään.

3-tietä pohjoisesta saavuttaessa käännytään Jalasjärvellä noin 1,7 km Juustoportin jälkeen oikealle kohti Karviaa, jatketaan 16 km ja käännytään oikealle kohti Nummijärveä. Noin 9 km jälkeen käännytään vasemmalle kohti Nummijärven kylää siellä opasteita Kammikylään.

3-tietä etelästä saavuttaessa käännytään Parkanosta vasemmalle kohti Karviaa. Karviassa käänytään oikealle ja ajetaan kirkonkylän läpi. Noin 3 km päässä käännytään risteyksestä vasemmalle kohti Kauhajokea ja jatketaan noin 20 km ja seurataan sitten opasteita oikealle kohti Kammikylää.