GEOfood

Geopark-alueen suot, metsät, järvet ja joet sanelevat sen, mitä ruokalautaseltamme löytyy.

GEOLOGIAA LAUTASELLA – GEOFOODIA

Geopark-alueen suot, metsät, järvet ja joet sanelevat sen, mitä ruokalautaseltamme löytyy. UNESCO Global Geoparkeilla on käytössä GEOfood-brändi, jonka avulla geologisen perinnön ja paikallisen ruoan yhteyttä nostetaan esiin. GEOfood-merkkiä käytetään jo ympäri maailmaa.

GEOfoodia ympäri maailmaa

GEOfood on paikallisten ruokien ja ravintoloiden virallinen brändi UNESCO Global Geoparkeissa, jota vain statuksen saaneet Geoparkit voivat käyttää. GEOfood on rekisteröity tuotemerkki, jonka omistaa norjalainen Magma UNESCO Global Geopark.

Jo 18 UNESCO Global Geoparkia on hakenut GEOfood-jäsenyyttä Magma Geoparkilta ja yli 50 tuotetta ja ravintolaa on sertifioitu ympäri maailmaa. Lauhanvuori – Hämeenkangas UNESCO Global Geopark on GEOfood-verkoston jäsen. GEOfood-sivustolta löytyy lisätietoja GEOfood-konseptista ja -verkostosta https://www.geofood.no/. GEOfood-tuotteita ja -ravintoloita markkinoidaan lisäksi mm. GEOfoodin somekanavissa:
https://www.facebook.com/groups/geofood
https://www.instagram.com/ugggeofood/

Miten saan GEOfood-brändin käyttöön?

Lauhanvuori – Hämeenkangas Geoparkin jäsenet voivat hakea GEOfood-brändin käyttöoikeutta oheisella lomakkeella.

Jotta voit brändätä tuotteesi GEOfood-tuotteeksi, sinun on vahvistettava, että ruoka on tuotettu UNESCO Global Geoparkin sisällä ja noudatettava GEOfood-kriteereitä ja GEOfood-manifestissa määriteltyjä arvoja (suomenkielinen GEOfood-manifesti).

GEOfood-brändin myötä arvostamme paikallisia tuottajia ja tuotteita, autamme vahvistamaan tuottajien, ravintoloiden ja kauppojen yhteistyötä, lisäämään tietoisuutta geologisesta perinnöstä paikallisten ihmisten keskuudessa ja luomaan uusia työpaikkoja.