Skip to content

Pituus 25,5 km
Arvioitu kesto 2h 0min
Helppo

Reitti seuraa yhtä Suomen historiallisista valtaväylistä, vanhaa Kyrönkankaantietä, joka jo keskiajalla yhdisti Turun ja Korsholman linnoja. Kyrönkankaan museotie on muinaisjäännös ja Karvian ja Kauhajoen kuntien ylläpitämä pyöräilyreitti. Reitti kulkee Kauhanevan - Pohjankankaan kansallispuiston läpi pohjoisesta etelään. Reitin varrelta löytyy retkeilypalveluja mm. Nummikankaalta, Salomaalta ja Kantinkankaalta.

Ruotsin kuningas Adolf Fredrik kulki Kyrönkankaantietä Suomen-matkallaan vuonna 1752. Suomen sodan jälkeen valmistuneet uudet tiet syrjäyttivät Kyrönkankaantien, ja se jäi lähinnä paikallisliikenteen käyttöön. Reitin Kauhanevan ylittävä osuus on ollut ajoneuvoliikenteen käytössä vielä 1950-luvulla. Nykyään Kauhanevan osuus on sorastettu ja osin lankkupolkua. Tie on säilynyt parhaiten alkuperäisen kaltaisena juuri Kauhanevan reunamilla.

Reitti on opastettu Outdooractivesta löytyvällä GPX-jäljellä. Opastusta täydentää reitillä tienristeyksistä löytyvä viitoitus.

Lisätietoja reitistä

126 m
Tietoja ylläpitää

Suunnittele Matkasi

Leirintäalueen pysäköintialueelta suuntaa Nummijärventielle ja jatka sitä kohti etelää noin 1,7 km. Tien oikealla puolen on Lapinkaivon suppa ja sen takana kohoaa kivikkoinen Lapinharju. Lapinkaivolta jatketaan Nummijärventietä noin 500 m etelään ja käännytään sitten oikealle Kauhaenvantielle.

Seuraa hiekkatietä Lapinharjusta etelään, kohti Kauhanevaa, jonne matkaa on noin 6 km. Ennen Kauhanevaa oikealla puolen Nummikankaan nuotiopaikka, näkötorni, kaivo ja käymälä. Kauhanevan ylityksen jälkeen mahdollisuus poiketa Salomaan nuotio- ja telttailupaikalle, josta sorastettu polkuyhteys Salomaan pysäköintialueelle, jossa on käymälä. Salomaan telttailualueelta löytyy kaivo.

Salomaalta reitti jatkuu 3,5 km Elliharjulle jossa ylitetään Latikantie. Reitti jatkuu Pohjankankaan harjannetta seuraten noin 8 km, kunnes se ylittää Kaappolantien. Reitti seuraa vanhaa maantietä vielä 1,5 km, jolloin vasemmalla Karvian Lentokentän laavu. Noin 1 km laavulta etelään tie yhtyy Skanssintiehen ja noin 500 m päässä saavutaan Kanttiin. Vanhojen aittojen luona käännytään T-risteyksestä vasemmalle ja noin 250 m jälkeen uudelleen vasemmalle kevyen liikenteen väylälle, jota pitkin jatketaan noin 700 m, jolloin tien vasemmalla puolen reitin päätepiste, kulttuurikeskus Skanz.

Paluu samaa reittiä tai vaihtoehtoisesti Taiteiden reittiä pitkin.

Joukkoliikenne

Ei julkista liikennettä.

Ajo-ohjeet

Kauhajoen suunnasta Nummijärvelle ajetaan jatkamalla 44-tietä, mutta ei käännytä kohti Kankaanpäätä vaan jatketaan suoraan 6700-tieksi muuttuvaa tietä pitkin Nummijärvelle. Ajetaan Nummijärven kylän läpi ja seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

Etelästä 44-tietä ajetaan Kauhajärvelle, käännytään oikealle Kiviluomantielle, jatketaan noin 5 km ja käännytään oikealle Kivijärventielle, noin 6 km jälkeen käännytään oikealle Nummilahdentielle ja jatketaan noin 2 km, käännytään sitten vasemmalle ja noin 400 m päästä seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä pohjoisesta saavuttaessa käännytään Jalasjärvellä noin 1,7 km Juustoportin jälkeen oikealle kohti Karviaa, jatketaan 16 km ja käännytään oikealle kohti Nummijärveä. Noin 9 km jälkeen käännytään vasemmalle kohti Nummijärven kylää ja kylän jälkeen seurataan opasteita Nummijärvi Campingille.

3-tietä etelästä saavuttaessa käännytään Parkanosta vasemmalle ja rampin jälkeen oikealle kohti Karviaa. Karviassa käänytään oikealle ja ajetaan kirkonkylän läpi. Noin 3 km päässä käännytään risteyksestä vasemmalle kohti Kauhajokea ja jatketaan noin 19 km ja seurataan sitten opasteita vasemmalle kohti Nummijärvi Campingia.

Pysäköinti

Suositeltu pysäköinti Nummijärven leirintäalueen yhteydessä. Pysäköinti ilmainen.